Siemens vinner order på nio vindkraftverk

Siemens har vunnit en order avseende nio vindkraftverk till vindkraftparken Korpfjället i södra Dalarna i Vansbro och Malung-Sälens kommuner. Beställare är vindkraftbolaget O2 som i sin tur levererar vindkraftparken till IKEA.

Vindkraftparken på Korpfjället kommer att bestå av nio vindkraftverk av modell SWT-2.3-101 som har en effekt på 2.3 megawatt (MW) och ha en installerad effekt om maximalt 20,7 MW. Årsproduktionen beräknas till cirka 70 gigawattimmar (GWh) per år, vilket motsvarar hushållsel till drygt 15 500 hushåll. Verken kommer att ha en totalhöjd om 150 meter (från marken till rotorns högsta punkt).

Det är den andra ordern från O2 till Siemens. Den tidigare beställningen är Brahehus/Tuggarp vid Gränna med en effekt på totalt 29,9 megawatt.

”Det känns väldigt roligt att ännu en gång få förtroende att leverera vindkraftverk till O2”, säger Hans Carlsson, divisionschef för förnybar energi på Siemens AB. ”Vi gläder oss också åt att IKEA, som är ett av Sveriges mest kända företag, gör denna långsiktiga satsning på miljön som en vindkraftpark innebär”.

Siemens har på kort tid etablerat sig som en ledande leverantör av landbaserad vindkraft. Under en period på ett och ett halvt år har Siemens vunnit fyra större order med en total effekt på 122 megawatt. Förutom Korpfjället i Dalarna bygger även Siemens Töftedalsfjället i Ed, Kyrkberget i Mora och Brahehus i Gränna. Totalt kommer de 53 vindkraftverken att producera 350 GWh per år, vilket motsvarar miljövänlig hushållsel till ungefär 70 000 villor.

Byggnationen av vindparken på Korpfjället kommer att tas i drift i början av 2012.

Hans Carlsson
Sector Energy
Tel: 08-728 13 54, mobil: 070-728 13 54
e-post: hans.carlsson@siemens.com

Anne Ostelius
Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56
e-post: anne.ostelius@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder produkter, lösningar och tjänster som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på www.siemens.se/energy