Siemens vinner order värd 90 miljoner euro

Siemens turbinfabrik i Finspång har fått en order på sex gasturbinaggregat till Tuapse-raffinaderiet vid Svarta havet. Raffinaderiet får därmed en lösning som ger hög effektivitet i kombination med låga utsläppsnivåer. Ordern är värd cirka 90 miljoner euro.

Kunden, en division inom oljekoncernen Rosneft, genomför för närvarande omfattande expansions- och uppgraderingsprojekt på raffinaderiet. Anläggningens kapacitet ska öka från nuvarande fem miljoner ton till cirka 12 miljoner ton (38 miljoner fat till 88 miljoner fat). Gasturbinaggregaten SGT-800, på vardera 47 megawatt, ska användas för produktionen av el och processånga, vilket kommer att krävas i samband med utökningen av Tuapse-raffinaderiets kapacitet. Tuapse är en viktig oljehamn vid Svarta havet, endast några mil från Sochi där vinter-OS 2014 kommer att hållas. ”Oljeraffinering kräver mycket ånga i tillverkningsprocessen. SGT-800 skiljer sig från konkurrerande gasturbiner genom sin höga verkningsgrad i kraftvärmeapplikationer i kombination med hög tillgänglighet och tillförlitlighet. Förutom detta har SGT-800 låg livscykelkostnad och förstklassig miljöprestanda”, säger Jan-Erik Rydén, vd för Siemens Industrial Turbomachinery AB. Ett avgörande krav för de gasturbiner som ska levereras till Tuapse-raffinaderiet är att de kan drivas med olika typer av bränsle. ”Vårt stabila förbränningssystem (Dry Low Emissions) gör att man kan uppnå mycket låga utsläpp av kol- och kväveoxider utan att behöva tillföra vatten eller ånga vid drift med både gas och flytande bränslen. Det gör SGT-800 miljömässigt överlägsen”, säger Jan-Erik Rydén. De tre första gasturbinaggregaten kommer att levereras i slutet av 2010 och de återstående tre i slutet av 2012. Siemens har en omfattande tillverkning i Finspång av gas- och ångturbiner som försörjer världsmarknaden. Gasturbinen SGT-800 firar tioårsjubileum i år med en total försäljningsvolym på mer än 100 turbiner varav ett 30-tal till Ryssland. Ladda ned bilder från: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/affarspress/energy/Pages/091013_Siemens_vinner_order_vard_90_miljoner_euro.aspx För ytterligare information kontakta: Anne Ostelius Siemens AB Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56 e-post: anne.ostelius@siemens.com