Siemens vinner stororder från Svenska Kraftnät värd 136 miljoner kronor

Siemens har fått en ny order från Svenska Kraftnät på ytterligare två stycken 400kV kopplingsstationer till ställverken i Ekhyddan, en viktig knutpunkt i nätet med två anslutna kärnkraftsblock. Ordern är värd 136 miljoner kronor.

Siemens har på kort tid etablerat sig som den marknadsledande leverantören av 400kV kopplingsstationer till det svenska stamnätet. Ställverken, Ekhyddan FT61 och FT62, är högt prioriterade i Svenska Kraftnäts plan för stationsförnyelse beroende på att den nuvarande anläggningen är äldre än 30 år. Kontraktet för projekt Ekhyddan består av att som totalentreprenör byta ut det äldre ställverket Simpevarp mot två nya 400kV-ställverk i modernt utförande. Siemens levererar samtliga stationer som totalentreprenader innehållande högspännings-ställverk, mark- och byggarbeten, reserv- och hjälpkraftsanläggningar samt relä- och kontrollsystem uppbyggda på Siemens Siprotec- och Sicamserie. ”Svenska Kraftnät är den aktör på marknaden som investerar mest i ny elkraftsteknik för närvarande. Det är därför otroligt uppmuntrande att vi lyckats etablera oss som en återkommande leverantör till dem. Vi är en av de få på markanden som kan erbjuda en komplett produktportfölj för det svenska transmissionsnätet”, säger Dag Andreasson, försäljningsansvarig för Siemens Energy Power Transmission. Under de senaste åren har Siemens fått order på inte mindre än fem stycken 400kV stationer till Svenska Kraftnät. Utöver de två nya stationerna till Ekhyddan, färdigställdes 2008 station Horred och projekten Ängsberg och Finnböle är just nu under byggnation. I samband med dessa projekt har Siemens utvecklat 400kV frånskiljande brytare (så kallad DCB) och företaget har nu ett komplett utbud av produkter för det svenska transmissionsnätet. Ladda ned bild från: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/affarspress/energy/Pages/090824_Siemens_vinner_stororder_fran_Svenska_Kraftnat_vard_136miljoner_kronor.aspx För ytterligare information kontakta: Dag Andreasson Siemens AB Energy Power Transmission Tel. 031- 776 86 89 Mobil: 0736-20 63 99 dag.andreasson@siemens.com Jan Hintze Siemens AB Energy Sector Tel: 08-728 12 48 Mobil: 0707-28 12 48 jan.hintze@siemens.com