Siemens vinner stororder från Svenska Kraftnät värda 190 miljoner kronor

Siemens har fått nya order från Svenska Kraftnät på ytterligare två 400kV kopplingsstationer i Odensala och Hallsberg. Med dessa nya order befäster Siemens sin ledande ställning som leverantör av 400kV kopplingsstationer till det svenska stamnätet.

Förnyelsen av OT12 Hallsberg ingår i Svenska Kraftnäts plan för stationsförnyelser som togs fram efter storstörningen i september 2003. Dessa förnyelser görs i kombination med andra åtgärder i stamnätet såsom etableringar av nya kraftledningar. Åtgärderna kommer enligt Svenska Kraftnäts beräkningar, att markant minska risken för storstörningar.

Förnyelsen av stamnätsstation CT68 Odensala har samband med effekthöjningen av Forsmarks kärnkraftblock. Svenska Kraftnät har därför gett uppdraget till Siemens att bygga om anläggningen efter modern standard. Nya frånskiljande brytare samt ny skydds- och kontrollutrustning är några exempel.

Siemens levererar båda stationerna som totalentreprenader innehållande högspännings-ställverk, mark- och byggarbeten, reserv- och hjälpkraftsanläggningar samt relä- och kontrollsystem uppbyggda på Siemens Siprotec- och Sicamserie. Ordervärdet är 190 miljoner kronor.

”Vi är mycket stolta över att återigen fått förtroendet av Svenska Kraftnät att bygga dessa viktiga 400kV kopplingsstationer i stamnätet. Vi har en komplett produktportfölj, som anpassats efter svenska förhållanden. Därför ser vi ljust på framtiden nu när Svenska Kraftnät planerar en utbyggnad och förnyelse av det svenska transmissionsnätet”, säger Dag Andreasson, försäljningsansvarig mot Svenska Kraftnät på Siemens AB, division Power Transmission and Distribution.

Med stationerna Hallsberg och Odensala har Siemens fått order på totalt sju kopplingsstationer under de senaste åren med en sammanlagd ordersumma överstigande 600 miljoner kronor.

Ladda ned bilder

Dag Andreasson
Energy Sector
Tel: 031- 776 86 89, Mobil: 0736-20 63 99
dag.andreasson@siemens.com

Jan Hintze
Energy Sector
Tel: 08-728 12 48, Mobil: 0707-28 12 48
jan.hintze@siemens.com

Maria Lidberg
maria.lidberg@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy