Svensk världspremiär för Somatom Definition Flash

Siemens nya datortomograf Somatom Definition Flash har installerats vid universitetssjukhuset i Örebro och CMIV i Linköping. Därmed har två av de första installationerna i världen gjorts inom svensk sjukvård. Hög hastighet och rekordlåg stråldos utmärker det nya systemet.

Thorax-scanning på 0,6 sekunder, flexibel hjärtundersökning med mycket låg stråldos, dubbel bildkontrast och dosskydd för strålkänsliga organ. Det är några av de nyheter som kännetecknar Somatom Definition Flash. Leveranserna av den nya datortomografen, som presenterades för första gången på röntgenmässan RSNA i Chicago förra året, har påbörjats. Två av de första leveranserna har gått till svensk sjukvård. Det är universitetssjukhuset i Örebro och Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV) i Linköping som har beställd det nya systemet. Anders Persson, överläkare, docent och chef för CMIV, berättar: ”Vi valde Somatom Definition Flash därför att vi kan kombinera bästa tänkbara bildkvalitet med en exceptionellt låg stråldos. Detta öppnar för stor klinisk acceptans och för helt nya indikationer inom bland annat non-invasiv hjärtdiagnostik. Till skillnad från tidigare generationer av datortomografer kan vi nu undersöka alla typer av patienter oavsett kroppsstorlek. Därtill är hastigheten utomordentligt hög; Hela hjärtat kan avbildas på en kvarts sekund. Det innebär att organens funktion går att avbilda i närapå realtid.” ”Vid valet av Somatom Definition Flash var några egenskaper särskilt viktiga förutom den låga stråldosen. Dessa är att kunna genomföra undersökningar utan att patienten behöver hålla andan och att barn kan genomgå undersökning utan sedering. Dessutom finns det möjlighet till energiupplöst avbildning som ger helt nya diagnostiska och vetenskapliga möjligheter”. Bild kan laddas ned från: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/fackpress/healthcare/Pages/090902_Svensk_varldspremiar_for_Somatom_Definition_Flash.aspx För ytterligare information kontakta: Anders Persson Överläkare CMIV Linköping 013-22 89, 06070-583 39 42 anders.persson@cmiv.liu.se Birger Persson Överläkare Klinikchef Röntgen Universitetssjukhuset Örebro Tel: 019-602 1000 birger.persson@orebroll.se Lars Karlsson Produktchef CT Siemens AB Healthcare Tel: 031-776 87 22, mobil: 070-353 35 98 lars.lk.karlsson@siemens.com