Unik lösning på trafikkaoset vid Värmdö

Sveriges första trefältsväg med reversibelt mittkörfält: det blev lösningen på trafikkaoset på Grisslingerakan i Värmdö kommun. Efter en treårig försöksperiod permanentas nu lösningen. Från och med i höst kommer vägbommarna att styras automatiskt på distans, med trafiksystem från Siemens, och Vägverket slipper manövrera bommarna med personal på plats.

”Lösningen med trefältsväg med reversibelt mittfält har blivit en verklig succé”, säger Torbjörn Lundbom på Vägverket. Det är sträckan på väg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket, även kallad Grisslingerakan, som har fått den unika lösningen.

En reversibel trefältslösning innebär att ett nytt mittkörfält skapas som används i den riktning där det för tillfället är mest trafik. På morgonen när trafiken västerut mot Stockholm är som störst används mittkörfältet för trafik in mot stan. Fram emot eftermiddagen är det mest trafik i riktning österut som då får använda det extra körfältet. Med hjälp av mekaniska bommar och ett automatiskt trafiksystem från Siemens växlas mittkörfältet om. Bommarna och skyltarna kommer att styras från Trafik Stockholm.

Lösningen har testats mycket noga under tre år och då framförallt under sommarmånaderna då det är som mest trafik på Värmdö. Även det automatiska trafiksystemet har utsatts för omfattande tester.

”Vi måste vara absolut säkra på att de fungerar och att folk förstår hur de ska köra. Hela testperioden har gått mycket bra och vi har inte fått en enda olycka”, säger Pia Nilsson, projektledare på Siemens AB.

Lösningen med reverserad trefältslösning är den första i sitt slag i Sverige. Ytterligare fem platser ska utredas för att eventuellt också få samma lösning.

”Bland annat kommer vi att titta på Drottningholmsvägen mot Ekerö som har goda förutsättningar för en likadan lösning. Vi har också planer för några platser på västkusten i närheten av Göteborg”, berättar Torbjörn Lundbom.

Bild finns att ladda ned från: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/affarspress/affarspress/Pages/AS_081001_trafiklosning_varmdo.aspx
(Ange upphovsman)

För ytterligare information kontakta:

Anne Ostelius, Siemens AB, Corporate Communications: 070-728 14 56
anne.ostelius@siemens.com