• Siemens/

Uppföljning av vårdrelaterade infektioner och antibiotikabehandlingar i Borås i samverkan med Siemens

Södra Älvsborgs Sjukhus (SÄS) har startat en kontinuerlig registrering och uppföljning av vårdrelaterade infektioner (VRI). Man vill kunna följa upp bland annat vårdrelaterade infektioner, mikrobfynd samt antibiotikabehandlingar. Syftet är att med hjälp av bättre kunskap minska de allvarliga infektionerna. Registreringen sker med hjälp av ett IT-baserat system som är kopplat till journalsystemet Melior.

Vårdrelaterade infektioner (VRI) är vanliga, upp mot 10 % av sjukhusvårdade patienter drabbas. Extra kostnader beräknades under 2006 av socialstyrelsen till 3,7 miljarder för hela Sverige. Minst 20 % kan förebyggas genom att lokalisera brister och arbeta förebyggande.

Sveriges Kommuner och Landsting har initierat en kraftfull patientsäkerhetssatsning med tonvikt på VRI. Målet är att dessa skall halveras från dagens riksgenomsnitt på 10 % till 5 % före utgången av 2009. Vid samma tidpunkt skall alla landsting ha tillgång till fungerande system för kontinuerlig registrering av VRI.

Ett nationellt åtgärdsprogram mot multiresistenta tarmbakterier har nyligen tagits fram. I programmet ingår en rad åtgärder för att styra och följa upp förskrivningen av antibiotika samt uppföljning av antibiotikaresistens.

SÄS har som uttalat mål att avsevärt minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner (VRI) under de närmaste åren. För att systematiskt kunna utvärdera resultatet av insatta åtgärder måste sjukhuset ha tillgång till ett IT-baserat och diagnosrelaterat system för fortlöpande registrering och analys av VRI. Detta har nu realiserats med hjälp av särskilda funktioner i Siemens journalsystem Melior.

- Med hjälp av det nya IT-stödet kan vi få en mycket effektiv uppföljning av infektioner och antibiotikabehandling säger Hans Ahrne som är överläkare i vårdhygien inom SÄS. Kopplingen till Melior fungerar smidigt och registreringen innebär inget större merarbete. Däremot ser vi ett mycket stort värde för både patienter och sjukhuset om infektionerna kan minska.

Bara på SÄS handlar det om stora kostnader för VRI och ser man till hela landet finns en mycket stor potential till besparing. Meliors nya funktion ligger helt i linje med SKL:s krav på åtgärder inom detta område. Satsningen på uppföljning av VRI stämmer också fullständigt med de förslag till åtgärder som Smittskyddsinstitutets redovisat till regeringen.

Hans Ahrne
Södra Älvsborgs Sjukhus
Överläkare vårdhygien
Telefon: +46-706-995725
E-post: hans.g.ahrne@vgregion.se

Annette Mårdbrink
Siemens Medical Solutions
Kundansvarig Västra Götaland
Telefon: +46 (31) 776 87 03
Mobil: +46 (70) 207 10 70
E-post: annette.maardbrink@siemens.com

Bakgrundsfakta Melior
Siemens journalsystem Melior med cirka 75 000 användare är marknadsledande på sjukhussidan. Systemet är breddinfört hos ett flertal stora kunder som Västra Götaland, Region Skåne, Södersjukhuset, Danderyds sjukhus, Landstinget Dalarna och Landstinget Gävleborg. Melior uppdateras kontinuerligt efter kundernas krav och ett stort antal tilläggslösningar och integrationer mot andra system har utvecklats. Den senaste utvecklingen är en förbättrad funktion för konsultationsremisser samt koppling till kvalitetsregister.