Växellådslöst hos uppgraderad pappersmaskin

Siemens har av SCA Graphic Sundsvall AB vunnit en order för uppgradering av deras pappersmaskin, PM5 vid Ortvikens pappersbruk. I och med uppgraderingen blir maskinen nästintill utan växellådor.

SCA Graphic Sundsvall AB:s pappersmaskin för tidningspapper uppgraderas nu för att öka produktionskapaciteten och förbättra kvaliteten. Uppgraderingen görs med Siemens frekvensomriktare, motorer, transformatorer och styrsystem. De nya motorerna, varav en stor del permanentmagnetiserade High Torque-motorer, är lågvarviga med högt vridmoment för att exkludera växellådor. Det ger en högre total verkningsgrad, enkel installation samt låga drift- och underhållskostnader.

”Med ett modernt digitalt drivsystem kan vi skapa förutsättningar för en framtida ökning av maskinens hastighet. Idag är produktionskapaciteten för PM 5 ca 240 000 ton tidningspapper per år. Efter ombygganden kan vi öka kapacitet med 10 000 ton per år och förbättra pappersegenskaperna” säger Richard Johansson, blockledare för PM 5, SCA Graphic Sundsvall.

"Vi är väldigt glada för att i hård konkurrens ha vunnit en order där vi får leverera ett drivsystem med ny innovativ teknik såsom permanentmagnetiserade motorer, våra nya frekvensomriktare Sinamics och vårt styrsystem PSC 7", berättar Anders Bylund, Siemens AB.
"Vår strävan har varit att hitta ett koncept med hög prestanda och låga energi- och underhållskostnader, och lösningen var denna nya teknik", säger Anders Bylund.

Ordern är värd knappt 40 miljoner kronor och ska vara färdiglevererad hösten 2009.

Bild till releasen kan du ladda ned från www.siemens.se/press. Titta under nyheter för fackpress.