Delårsrapport, januari – juni 2024

Stabilt resultat och starkt kassaflöde

April – juni 2024

• Nettoomsättningen ökade marginellt till 7 041 MSEK (7 021).
  • Bruttoresultatet ökade med 3 procent till 2 386 MSEK (2 322).
  • EBITDA ökade med 11 procent till 792 MSEK (715).
  • Justerad EBITDA ökade marginellt till 867 MSEK (865).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 95 MSEK (-70).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,11 SEK (-0,08) och efter utspädning till 0,11 SEK (-0,08).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 049 MSEK (-13).

Januari – juni 2024

• Nettoomsättningen minskade med 1 procent till 13 833 MSEK (13 948).
  • Bruttoresultatet ökade med 3 procent till 4 698 MSEK (4 582).
  • EBITDA ökade med 11 procent till 1 560 MSEK (1 408).
  • Justerad EBITDA minskade med 2 procent till 1 661 MSEK (1 698).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 5 MSEK (-148).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,01 SEK (-0,18) och efter utspädning till 0,01 SEK (-0,18).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 602 MSEK (199).

Viktiga händelser under kvartalet

• Sinch införde ny segmentsrapportering och publicerade omräknad historisk segmentsredovisning.
  • Sinch upprättade ett MTN-program för upplåning på kapitalmarknaden med ett rambelopp om 6 miljarder SEK. Det upprättade grundprospektet har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.
  • Johan Stuart lämnade styrelsen av personliga skäl.
  • Sinch utnämndes som en marknadsledare inom CPaaS i Gartners Magic Quadrant för 2024.

Viktiga händelser tidigare under året

• Den nya verksamhetsmodellen, organisationen och koncernledningen blev operativ den 1 januari 2024.

Viktiga händelser efter kvartalets slut

• Sinchs IT-organisation kommer att samlas under Sibito Morley, Chief Data and Transformation Officer. Förändringen innebär att Sinchs CIO Cristina David lämnar bolagets koncernledning den 12 augusti.
  • Sinch planerar att anordna en kapitalmarknadsdag för investerare den 20 november då medlemmar av koncernledningen kommer att tillhandahålla fördjupad information om verksamheten, tillväxtmöjligheter och marknaden. Eventet sker i Stockholm men kommer även att webbsändas. Ytterligare information kommer att ges under tredje kvartalet.

Inbjudan till webbsändning och telefonkonferens
Sinch presenterar delårsrapporten i en webbsändning och telefonkonferens klockan 14:00 CEST fredag den 19 juli 2024. Följ presentationen på investors.sinch.com/webcast.

De som önskar delta via telefonkonferens registrerar sig via följande länk: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048792 .
Efter registreringen får du ett telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ola Elmeland, investerarrelationer
investors@sinch.com

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer

Roshan Saldanha, finanschef

Om Sinch
Sinch förändrar hur världen kommunicerar. Mer än 150 000 företag – inklusive många av världens största teknikföretag – förlitar sig på Sinchs Customer Communications Cloud för att förbättra kundupplevelsen genom meddelandetjänster, röst och e-post. Sinch har varit lönsamt och snabbväxande sedan det grundades 2008. Det har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och aktien handlas på NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Läs mer på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, av ovan nämnda kontaktperson, den 19 juli 2024 klockan 07:30 CEST.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla.