Henric Herbertsson från SK Mat & Människor vann Nordiska Mästerskapen i matlagning

Report this content

I lördags den 1 juni avgjordes Nordiska Mästerskapen i matlagning i Reykjavik och Henric Herbertsson från SK Mat & Människor i Göteborg tog hem segern. Nordiska Kockars Förening arrangerar den årliga tävling där kockar från de nordiska länderna tävlar i tre kategorier. Henric representerade Sverige via Svenska Kocklandslaget i kategorin Senior och hade dryga sex timmar på sig att, utifrån en förutbestämd råvarukorg, laga förrätt, varmrätt och dessert till tolv personer. För andra året i rad kommer vinnaren från SK Mat & Människor då tävlingen förra året vanns av Ola Wallin.

Juryn var imponerad när Henric presenterade sin meny och jurymedlemmen Fredrik Andersson, tillika Team Manager för Svenska Kocklandslaget kommenterar:  ”De rätter som Henric serverade höll en jämn och bra nivå̊ och allt var utfört och presenterat med högsta kvalitet.”

Henrics vinnarmeny

• Förrätt: Bakad hälleflundra med smörsås, tartar på sotad pilgrimsmussla smaksatt med isländsk wasabi. Serveras med blomkålspuré, gurka, purjolök & tryffeltång
  • Varmrätt: Confiterad lammnacke med dragon och brödcrust, bräserat lammlägg, potatis & selleripuré, picklad fänkål, friterad rotselleri & lammsky
  • Dessert: Chokladmousse med skyr, rabarbersorbet, varm paté a choux fylld med kolasås, hasselnötter & kakaocrust

”Det gick jättebra, jag hade en bra magkänsla genom hela tävlingen och det var väldigt roligt att vinna!”, säger Henric Herbertsson.

Henric Herbertsson är sedan 2018 medlem i Svenska Kocklandslaget och utsågs samma år till Årets Unga Kock. Läs pressmeddelandet här: Henric Herbertsson från SK Mat & Människor är Årets Unga Kock 2018.

”Vi är mycket stolta över Henric och tycker det är väldigt roligt att vinnaren för andra året i rad, efter Ola Wallins vinst förra året, kommer från SK Mat & Människor ”, säger Stefan Karlsson, Krögare och delägare, SK Mat & Människor.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Karlsson
Krögare och delägare, SK Mat & Människor

Mobil +46 708 59 20 02, tel +46 31 81 25 80
stefan@skmat.se

SK Mat & Människor öppnade i april 2014 på Johannebergsgatan i Göteborg. Restaurangen, som har en stjärna i Guide Michelin ägs och drivs av krögaren Stefan Karlsson med kompanjoner i Götaplatsgruppen Restaurang. Här serveras de bästa svenska råvarorna alltefter säsong.  Menyn är baserad på ett femtontal rätter med tre olika smakmenyer och passande paket av drycker. Götaplatsgruppen äger och driver också restaurangerna TOSO, Mr. P, At Park och Bar Himmel, alla belägna på eller i närheten av Götaplatsen i Göteborg.
www.skmat.se        www.gotaplatsgruppen.se

Taggar: