Skandiabankens delårsrapport januari-juni 2013: ökad utlåning med 6 500 MSEK

Skandiabanken AB, Skandias bankverksamhet i Norge och Sverige, presenterar resultatet för januari-juni 2013. Sammanfattning (motsvarande period år 2012 inom parentes):

- Intäkterna för första halvåret 2013 uppgick till 768 (800) MSEK.

- Rörelseresultatet för första halvåret 2013 uppgick till 161 (182) MSEK.

- Kreditförlusterna för första halvåret uppgick till -14 (6) MSEK.

- Utlåningen ökade under första halvåret med 6 500 MSEK till 64 901 (58 401) MSEK.

- Överskottslikviditeten uppgick per den 30 juni till 22 219 jämfört med 25 348 MSEK vid årsskiftet.

- Kapitaltäckningsgraden uppgick per 30 juni till 13,71 jämfört med 14,64 procent vid årsskiftet.

Øyvind Thomassen, vd för Skandiabanken, kommenterar halvåret:
– Vi har lämnat startblocken på resan mot att bli en dubbelt så stor bank till år 2018. På ett halvår har vi blivit 11 procent större utan att offra vår lönsamhet, och eftersom tillväxttakten ser ut att öka snarare än minska under andra halvåret, planerar vi för att öka vår upplåning mer än tidigare tänkt. Vår tillväxt kommer i allt väsentligt från bolån och jag vill rikta ett särskilt tack till de norska storbankerna, som inte tycks intresserade av att försöka hålla lika låga räntor som vi, för att vi får förmånen att ta emot så många av deras kunder.

Utvecklingen i Sverige:
– I Sverige har vi genomfört testkampanjer med individuella ränterabatter, eftersom vi vill förändra vår prismodell så att vi kan premiera lojala helkunder med låg risk. Tack vare testerna och att vi börjat jobba aktivt med merförsäljning till Skandias försäkringskunder nästan fördubblades nettoinflödet av bolån i juni jämfört med både samma period i fjol och tidigare under andra kvartalet. Men vi behöver öka tillväxttakten ytterligare om vi ska nå våra långsiktiga mål. En nyckelfaktor blir vår nya prismodell, som vi ska börja utveckla under hösten och återkommer om i slutet av året.

Utvecklingen i Norge:
– Kunderna har strömmat till oss i Norge sedan de stora, norska bankerna höjde sina räntor i mars. Skandiabanken Norge har däremot hållit räntan oförändrad sedan vintern 2012. Vi är mycket tacksamma för att så många vill låna pengar hos oss och att tusentals har väntat tålmodigt medan vi hanterat deras ansökningar. Vi hade inte kunnat förutse flodvågen av nya lånekunder, men har både ökat bemanningen och ändrat rutiner för att kunna ta emot alla.

Delårsrapporten för januari-juni 2013 bifogas
Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/Finansiell-info/.

Annie Sebelius, informationschef Skandia, 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: