• Skåne-möllan AB/

Skåne-möllans finansiella och strategiska position stärks – Norgesmøllene tecknar nya aktier samt förvärvar aktieposter

Skåne-möllan AB offentliggör idag en kombinerad transaktion, omfattande dels en riktad nyemission om 36 miljoner kronor till Norgesmøllene AS, dels Norgesmøllenes förvärv av tre aktieposter från Skåne-möllans största befintliga ägare.

Norgesmøllene är en av Norges ledande producenter av mjölbaserade produkter till den norska dagligvaru-, bageri-, industri- och storhushållssektorn. Norgesmøllene etablerades 1995 genom en sammanslagning av tre mjölproducenter och har idag cirka 160 anställda. Huvudkontoret är beläget på Midtun, utanför Bergen. Genom transaktionen tillförs Skåne-möllan en engagerad, kunnig och långsiktig ägare med betydande kunskap och erfarenhet i branschen. Beloppet som tillförs Skåne-möllan genom den riktade nyemissionen stärker bolagets finansiella och strategiska position samt skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt och utveckling av bolagets erbjudande.

Genom att Skåne-möllan tillförs 36 miljoner kronor i kapital får bolaget en stark finansiell plattform för framtiden. Med denna plattform möjliggörs fortsatta offensiva investeringar i specialprodukter för vår hemmamarknad och för exportmarknader. Med Norgesmøllene som ny delägare i Skåne-möllan tillförs styrelsen ytterligare kompetens inom den nordiska kvarnbranschen, säger Skåne-möllans VD Anders Persson.

Norgesmøllene ser investeringen i Skåne-möllan som långsiktig och industriell.  Detta görs också för att utveckla nya produkter och teknologier, och vi ser Skåne-möllans satsning på sin nya Havremölla som speciellt intressant. Med den goda utvecklingen som bolaget har haft på senare år kommer vi tillsammans också utveckla våra nordiska relationer, samt utveckla marknadssidan vidare, säger Norgesmøllenes VD Björn Gjethammer.

Förutsatt att bolagsstämman den 4 oktober 2012 beslutar om en riktad nyemission i enlighet med styrelsens förslag, kommer Norgesmøllene att teckna 100.000 nya aktier i bolaget till en teckningskurs om 360 kronor per aktie. Den totala emissionslikviden uppgår således till 36 miljoner kronor. Samtidigt kommer Tibia Konsult AB, Boken Invest AB och Jan Bengtsson att överlåta sammanlagt 100.000 aktier till Norgesmøllene. Köpeskillingen i överlåtelsen uppgår till 340 kronor per aktie, en total köpeskilling om 34 miljoner kronor. Efter ovan nämnda transaktioner kommer Norgesmøllene att inneha 200.000 aktier, motsvarande cirka 18 procent av aktierna och rösterna i Skåne-möllan.

Skälen till den avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt som den riktade nyemissionen medför är att styrelsen i Skåne-möllan anser det vara fördelaktigt för bolaget och aktieägarna att bredda ägarbasen och tillvarata möjligheten att på för bolaget attraktiva villkor tillföra nytt kapital från en stark och branschkompetent investerare. Styrelsen anser sammantaget att nyemissionen bidrar till att skapa värde för Skåne-möllan och för bolagets samtliga aktieägare. Teckningskursen i nyemissionen har fastställts baserat på marknadspriset för Skåne-möllans aktie på NASDAQ OMX First North samt efter förhandlingar med Norgesmøllene och anses vara marknadsmässig.

Kallelse till extra bolagsstämma den 4 oktober 2012 kommer att offentliggöras separat. Bolagsstämman kommer även att föreslås fatta beslut om att välja två av Norgesmøllene utsedda personer till bolagets styrelse, en som ordinarie ledamot och en som suppleant. Tibia Konsult AB, Boken Invest AB och Jan Bengtsson, som tillsammans representerar cirka 75 procent av rösterna i Skåne-möllan, har förbundit sig att rösta för dels den riktade nyemissionen, dels valet av ny styrelseledamot/-suppleant.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Skåne-möllan ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 8.30 den 19 september 2012.

Tel: 46-418-50102
Kontaktperson: Anders Persson

Skåne-möllan är en innovativ kvarn belägen i Tågarp utanför Landskrona. Vår affärsidé är enkel. Att med hög servicegrad, yppersta kunskap och en flexibel produktionsapparat vara ett intressant alternativ till de större mjölleverantörerna.