Skanska bygger flerfamiljshus i Prag, Tjeckien, för CZK 1,3 miljarder, cirka 600 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Central Group om att bygga ett bostadskomplex i Prag, Tjeckien. Kontraktet är värt CZK 1,3 miljarder, cirka 600 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för det andra kvartalet 2024.

I projektet ingår byggnationen av kommande fas av bostadsprojektet Residence Park Quarter. Den består av sju hus med sex till tolv våningar och totalt 373 nya lägenheter. Detta inkluderar även ett parkeringsgarage med tre våningar under mark. Flera kommersiella enheter ingår också i detta projekt.

Skanska kommer delvis att använda betong med hög andel återvunnet material för specifika konstruktioner.

Byggnationen beräknas starta i maj 2024 och är planerad att vara slutförd under hösten 2026.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.