AB SKF:s styrelse föreslår förändrad utdelning

Göteborg, 23 mars 2020: Som en försiktighetsåtgärd i denna osäkra ekonomiska miljö har styrelsen för AB SKF beslutat att föreslå årsstämman att utdelningen ska ändras från 6,25 kronor per aktie till 3,00 kronor per aktie.

Styrelsen avser för närvarande att kalla till en extra bolagsstämma under andra halvåret för att överväga och besluta om den återstående utdelningen.

SKF:s finansiella styrka, likviditet och övergripande ställning är stark. Det förslag som presenteras idag återspeglar styrelsens ambitioner att se till att SKF fortsätter att kunna agera på ett avgörande sätt för att motverka effekterna av myndigheters och kunders åtgärder i denna osäkra situation.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan  information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 23 mars 2020 kl.18:30.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2019 uppgick till SEK 86 013 miljoner kronor och antalet anställda var 43 360. www.skf.com