Ny VD och koncernchef i SKF

Ny VD och koncernchef i SKF Styrelsen för Aktiebolaget SKF har beslutat utse Tom Johnstone till VD och koncernchef för SKF från och med den 15 april i år. Han efterträder Sune Carlsson som i år fyller 62 och har beslutat sig för att lämna SKF. Tom Johnstone är för närvarande viceVD och President, Automotive Division. "Jag skulle vilja tacka Sune Carlsson för hans betydande insatser till SKF under de senaste fem åren," kommenterar Anders Scharp, SKFs styrelsordförande. "SKF är idag ledaren på sin marknad och har en stark finansiell ställning. Vi har genomfört en noggrann sökprocess och Tom Johnstone har styrelsens fulla stöd, han är en mycket erfaren och skicklig chef och ledare." Tom Johnstone är 47 år, född i Skottland och har en examen från universitetet i Glasgow. Han började arbeta som försäljare vid SKFs brittiska dotterbolag SKF (U.K.) 1977. Han har därefter haft ett flertal chefspositioner inom försäljning och marknadsföring inom SKF. Tom Johnstone utsågs 1996 till President, Automotive Division med ansvar för affärsutveckling, försäljning, produktutveckling och tillverkning för den globala bil-, lastbils- och busstillverkningsindustrin samt för tillverkare av fordonskomponenter. 1999 utsågs han till viceVD i AB SKF. Tom Johnstone är gift, har tre barn och bor i Göteborg. Styrelsen har också utsett Christer Gyberg, President, Industrial Division inom SKF, till viceVD i AB SKF från och med den 15 april i år. Göteborg den 28 januari 2003 Aktiebolaget SKF (publ,) Anders Scharp Ordförande Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=23732 För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel: 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00410/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00410/bild.html Pictures