Ovako stärker sitt förebyggande underhåll och utökar avtal med SKF

Ståltillverkaren Ovako i Hofors investerar i utökat förebyggande underhållsarbete och tecknar ett femårigt serviceavtal med SKF som innebär utökad online mätning och användning av den senaste trådlösa tekniken för mätning av driftdata.

Göteborg 31 maj 2021: Ovako har tecknat ett femårigt serviceavtal med SKF för att ytterligare förbättra det förebyggande underhållsarbetet.

De båda företagen har jobbat proaktivt tillsammans i snart tio år för att öka tillgängligheten i maskinparken och minska kostnaderna för avhjälpande underhåll. Det nya avtalet innebär utökad online mätning och ny trådlös teknologi för mätning av driftdata.

–Konceptet att öka andelen online mätning är en viktig del i vårt strategiska arbete med förebyggande underhåll, säger Erik Wallberg underhållschef för Rör och Ring på Ovako.

Avtalet är en paketlösning i förebyggande underhållsåtgärder för stål och valsverk som omfattar allt från uppföljning av underhållsstrategi, lager-och smörjmedelsanalys, vibrationsmätningar samt online mätning i kritisk maskinutrustning.

I det nya avtalet, som även omfattar driftsförbättringar inom tillverkningsområdet för rör- och ringtillverkning, planeras antalet mätpunkter i kritisk maskinutrustning öka från 400 till 700 punkter. Andelen online mätning kommer också öka i förhållande till periodisk mätning, vilket innebär att mängden analyserbara driftdata kommer att öka flera gånger om.

För online mätningen används fasta givare och SKF:s robusta system IMX-8. Dessutom installeras även den senaste trådlösa tekniken IMX 1 för mobil mätning av till exempel drivlinor. All driftdata går via molnet och SKF:s nya förbättrade webbaserade gränssitt för avvikelsehantering.

-Vår strategi är att minska andelen avhjälpande underhåll och jobba ännu mer förebyggande där vi ser att utökad onlinemätning är en viktig del, säger Erik Wallberg, underhållschef för Rör och Ring.

Det förebyggande underhållsarbetet har inneburit att Ovako har identifierat avvikelser i ett tidigt skede i syfte att undvika lagerhaveri och dyra maskinstillestånd.

– Vi har följt upp och dokumenterat besparingarna i underhållet vilket motsvarar cirka 8 MSEK per år, säger Hans Norrman nyckelkundansvarig på industriell försäljning SKF i Sverige.

Ovako är sedan mars 2019 ett dotterbolag till Sanyo Special Steel, en global marknads- och teknikledare inom kvalitativt specialstål, och en del av stålkoncernen Nippon Steel Corporation, en världsledande stålproducent.

För information, kontakta:

Gösta Andersson SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2020 uppgick till 74 852 miljoner kronor och antalet anställda var 40 963. www.skf.com