SKF – Halvårsrapport 2009

Tom Johnstone, vd och koncernchef: “Vi hade ett mycket starkt kassaflöde för kvartalet och ett bra resultat trots det svåra affärsklimatet. Samtidigt som minskningen av efterfrågan var dramatisk, jämfört med föregående år, visade den sekventiella trenden för koncernen tecken på att plana ut. Tillverkningsnivån var lägre än försäljningen, vilket resulterade i fortsatt minskning av varulagren. Vi kan redan se effekterna av våra aktiviteter för att minska kostnaderna. Ytterligare åtgärder meddelades, vilka tillsammans med tidigare vidtagna åtgärder kommer att resultera i årliga besparingar på cirka 800 Mkr från mitten av nästa år. Vi förväntar oss att minskningen i vår försäljningsvolym år över år kommer att bli något mindre under tredje kvartalet än vad vi har sett under första halvåret. Tillverkningsnivån kommer att fortsätta vara lägre än försäljningen.” Kv2 2009 Kv2 2008 År-till-dato 2009 År-till-dato 2008 Försäljning, Mkr 14 167 16 077 29 016 31 673 Rörelseresultat, Mkr 474 2 135 1 242 4 175 Rörelsemarginal, % 3,4 13,3 4,3 13,2 Rörelsemarginal exkl. omstrukturering, % 6,9 13,3 6,6 13,2 Resultat före skatt, Mkr 312 1 978 843 3 902 Nettoresultat, Mkr 323 1 369 717 2 665 Resultat per aktie, kr 0,69 2,95 1,55 5,72 Försäljningsminskningen på 11,9% under kvartalet, uttryckt i kronor, kan hänföras till: volym -30,8%, struktur 1,1%, pris/mix 5,6% och valutaeffekter 12,2%. För första halvåret kan minskningen på 8,4%, uttryckt i kronor, hänföras till: volym -28,9%, struktur 1,3%, pris/mix 6,3% och valutaeffekter 12,9%. Kvartalet inkluderade kostnader för omstruktureringsaktiviteter på 500 Mkr, av vilka cirka 480 Mkr hänför sig till program som annonserades under andra kvartalet. För första halvåret uppgår kostnaderna till cirka 675 Mkr. Marknadsutsikter för tredje kvartalet 2009 Jämfört med föregående år förväntas efterfrågan på SKFs produkter och tjänster bli påtagligt lägre för SKF-koncernen totalt under tredje kvartalet, jämfört med tredje kvartalet föregående år, samt för alla divisioner och inom alla geografiska områden. Jämfört med andra kvartalet och säsongsjusteringar, förväntas efterfrågan bli relativt oförändrad för SKF-koncernen totalt. Den förväntas bli lägre i Europa, relativt oförändrad i Nordamerika samt något högre i Asien och Latinamerika. Den förväntas bli något högre för Automotive Division, relativt oförändrad för Service Division och något lägre för Industrial Division. Tillverkningsnivån kommer att vara påtagligt lägre år över år och relativt oförändrad jämfört med andra kvartalet. Göteborg den 14 juli 2009 Aktiebolaget SKF (publ.) Tom Johnstone Vd och koncernchef, styrelseledamot Leif Östling Ulla Litzén Winnie Fok Ordförande Ledamot Ledamot Hans-Olov Olsson Lena Treschow Torell Lars Wedenborn Ledamot Ledamot Ledamot Peter Grafoner Joe Loughrey Ledamot Ledamot Lennart Larsson Kennet Carlsson Ledamot Ledamot Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2009 kl 08.00. Ytterligare information lämnas av: Ingalill Östman, Group Communication, tel: 031-3373260, 0706-973260, e-post: ingalill.ostman@skf.com Marita Björk, Investor Relations, tel: 031-3371994, 0705-181994, e-post: marita.bjork@skf.com