SKF - Niomånadersrapport 2006

SKF-koncernen rapporterar rekordnivåer för tredje kvartalets vinst, försäljning och rörelsemarginal.

· Försäljningen under tredje kvartalet 2006 uppgick till 12 544 Mkr (12 027) och under de första nio månaderna till 39 206 Mkr (36 637).

· Rörelseresultatet för tredje kvartalet var 1 538 Mkr (1 464). Rörelseresultatet för de första nio månaderna var 4 849 Mkr (4 059). Rörelsemarginalen för tredje kvartalet uppgick till 12,3% (12,2) och för de första nio månaderna 12,4% (11,1).

· Resultat före skatt för tredje kvartalet var 1 422 Mkr (1 480). Resultatet för de första nio månaderna var 4 541 Mkr (3 978).

· Nettoresultat för tredje kvartalet uppgick till 966 Mkr (1 025). Nettoresultatet för de första nio månaderna var 3 175 Mkr (2 745).

· Resultatet per aktie för tredje kvartalet var 2,06 kronor (2,20) och för de första nio månaderna 6,81 kronor (5,88). Resultat per aktie, efter utspädning, för tredje kvartalet var 2,05 kronor (2,19) och för de första nio månaderna 6,79 kronor (5,85).

Försäljningsökningen på 4,3% under kvartalet, uttryckt i kronor, kan hänföras till:
volym 3,3%, struktur 1,1%, pris/mix 2,0% och valutaeffekter -2,1%.
För första halvåret kan ökningen på 7,0%, uttryckt i kronor, hänföras till:
volym 4,3%, struktur -1,6%, pris/mix 2,0% och valutaeffekter 2,3%.

Försäljningsutveckling (exkl. Ovako Steel under 2005)
SKF-koncernens försäljning under tredje kvartalet, beräknad i lokala valutor och jämfört med försäljningen under samma kvartal föregående år, var högre i Europa och Latinamerika, påtagligt högre i Asien och något lägre i Nordamerika. Försäljningen för Industrial Division var påtagligt högre, för Service Division var den högre och för Automotive Division relativt oförändrad.

Tillverkningsnivån under tredje kvartalet 2006 var relativt oförändrad jämfört med andra kvartalet 2006 och högre jämfört med tredje kvartalet föregående år.

Marknadsutsikter för fjärde kvartalet 2006 (jämfört med tredje kvartalet 2006)
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster under fjärde kvartalet 2006 förväntas bli något högre. Efterfrågan förväntas bli högre i Europa och Latinamerika, påtagligt högre i Asien och lägre i Nordamerika. Efterfrågan på Industrial och Service Divisions produkter och tjänster förväntas bli högre och för Automotive Division förväntas den bli något lägre.

Tillverkningsnivån kommer att vara oförändrad under fjärde kvartalet 2006, men högre i absoluta termer på grund av säsongsmönstret.

Ytterligare information lämnas av:
Lars G Malmer, Group Communication, tel: 031-3371541, 0705-371541, e-post: lars.g.malmer@skf.com
Marita Björk, Investor Relations, tel: 031-3371994, 0705-181994, e-post: marita.bjork@skf.com