SKF än en gång inkluderat i FTSE4 Good Index Series

SKF har idag tillkännagivit att företaget för elfte året i följd blivit oberoende utvärderat enligt kriterierna för FTSE4Good och har uppfyllt kraven för att fortsätta ingå i  FTSE4Good Index Series. Företaget fick 4.7 poäng på en skala av 5 för de nyligen lanserade ESG-faktorerna (Environmental, Social and Governance), dvs. miljö, sociala frågor och företagsstyrning.

– De sex kriterierna i FTSE ESG utgör redan en del av SKF Care där vi fokuserar på hållbarhetsfrågor. Vi betraktar detta som vårt ansvar när vi gör affärer i den värld där vi är verksamma – det är helt enkelt SKFs arbetssätt, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef. – Vi är stolta över att få ett erkännande för våra ansträngningar.

FTSE4Good är ett index för ansvarasfulla investeringar som har tagits fram av det oberoende finansiella indexföretaget FTSE Group. FTSE ESG-rangordningen täcker cirka 2 400 värdepapper, inklusive alla beståndsdelar i FTSE All World Developed Index. De sex ESG-kriterierna täcker miljöstyrning, klimatförändringar, mänskliga rättigheter, arbetsrätt, arbetsstandarder i leveranskedjan, arbete mot korruption och företagsstyrning.

Indexserien har skapats för att identifiera och underlätta investering i företag som uppfyller globalt erkända standarder för företagsansvar. FTSE Group säger att företagen i indexserien gör mer för att hantera sin sociala, etiska och miljöpåverkan och är i en bättre position att dra nytta av fördelarna med en ansvarsfull affärspraxis.

Göteborg den 06 oktober 2011

(publ.)

Press: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 3880, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

IR: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till SEK 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel: 46 31-337 10 00, fax 46 31-337 17 22, www.skf.com