SKF Bokslutskommuniké 2019

Göteborg, 4 februari 2020

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”2019 var ett stabilt år för SKF och vi kunde under första halvåret konstatera en stadig efterfrågan. Under årets sista sex månader behöll vi trots sjunkande efterfrågan ett starkt operativt resultat. Tack vare konsekvent fokus på kostnadsminskningar, i synnerhet under fjärde kvartalet där kostnadsminskningarna mer än kompenserade för kostnadsinflationen, har vi kunnat fortsätta leverera stabila resultat och investera i våra fabriker och i FoU.

Under fjärde kvartalet redovisade vi en stark underliggande rörelsemarginal på 10,3% (10,4% föregående år) och ett under­liggande rörelseresultat på 2 181 miljoner kronor (2 197).

Vi konstaterade en minskning i den organiska försäljningen med 2,9% med en försäljning på 21,2 miljarder kronor. Försäljningen var högre i Asien, främst beroende på hög efter­frågan i Kina, något lägre i Europa, avsevärt lägre i Nordamerika och betydligt högre i Latinamerika.

Industriverksamheten redovisade en underliggande marginal på 13,3%, vilket är högre än föregående år (12,9%) trots en minskning i den organiska försäljningen med 1,2%. Försäljningen var avsevärt högre i Asien, relativt oförändrad i Europa och Latinamerika och avsevärt lägre i Nordamerika.

Fordonsverksamheten redovisade en underliggande marginal på 2,4% (3,8% föregående år) vilket berodde på en minskning i den organiska försäljningen med 7,5%. Försäljningen var avsevärt lägre i Europa och Nordamerika, lägre i Asien och betydligt högre i Latinamerika.

Under fjärde kvartalet har vi vidtagit åtgärder för att skapa en mer effektiv struktur för supportfunktioner. Vi kommer under 2020–2021 att införa nya arbetssätt som leder till organisations­förändringar samt skapa regionala kompetenscenter.

Investeringar som stöder vår regionala tillverkningsstrategi fortgår som planerat och som tillkännagavs i juni 2019 startar vi under första kvartalet tillverkningen av kullager i vår nya fabrik i Xinchang.

Testerna av våra lager med fiberoptiska lastsensorer har gått in i nästa skede och utrustade stora lager kommer snart att installeras i en gruva i norra Sverige. Dessa lager analyserar last i realtid och ger både kunder och SKF mer information om roterande maskiners prestanda.

Under första kvartalet 2020 förväntar vi oss volymer som jämfört med första kvartalet 2019 är lägre för koncernen, något lägre för industriverksamheten och lägre för fordonsverksamheten.

SKF har ett bra utgångsläge inför framtiden. Vi har uppvisat ett starkt ekonomiskt resultat, vilket har gett oss möjlighet att under 2019 betala av skulder och öka våra investeringar inom tillverkning och FoU. Av den anledningen har styrelsen föreslagit en utdelning på 6,25 kronor per aktie.

Nyckeltal, Mkr Kv4 2019 Kv4 2018 2019 2018
Försäljning 21 208 21 192 86 013 85 713
Rörelseresultat 1 910 2 902 9 395 11 049
Rörelsemarginal, % 9,0 13,7 10,9 12,9
Resultat före skatt 1 722 2 636 8 469 10 188
Nettokassaflöde efter investeringar, före finansiering 701 4 259 4 953 8 326
Resultat i kronor per aktie efter skatt 2,27 4,63 12,2 16,0

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv4 Organisk Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen -2,9 -1,8 4,8 0,1
Industri -1,2 -2,6 4,6 0,8
Fordon -7,3 0,2 5,3 -1,8

Försäljningsförändring år-över-år, %, 2019 Organisk Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen -2,0 -2,3 4,7 0,4
Industri 0,1 -3,3 4,7 1,5
Fordon -6,8 0,1 4,3 -2,4

Organisk försäljningsförändring per region år-över-år, %, Kv4 Europa Nord-amerika Latin-amerika Asien Mellanöstern och Afrika
SKF-koncernen -3,0 -15,9 8,2 4,3 13,4
Industri +/- --- +/- +++ +++
Fordon --- --- +++ -- +++

Organisk försäljningsförändring per region år-över-år, %, 2019 Europa Nord-amerika Latin-amerika Asien Mellanöstern och Afrika
SKF-koncernen -1,9 -7,8 5,6 0,7 1,8
Industri +/- -- +/- + +/-
Fordon -- --- +++ -- +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för kv1 2020 jämfört med kv1 2019
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli lägre för koncernen, något lägre för industriverksamheten och lägre för fordonsverksamheten. Efterfrågan förväntas bli något högre i Asien, lägre i Europa, avsevärt lägre i Nordamerika och avsevärt högre i Latinamerika.

Prognos för kv1 2020

• Finansnetto: -225miljoner kronor
  • Valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas att vara cirka +60 miljoner kronor jämfört med kv1 2019, baserat på valutakurser per 31 december 2019.

Prognos för 2020

• Skattenivå exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 28%.
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: cirka 3 300 miljoner kronor.

En telefonkonferens kommer att hållas den 4 februari kl. 14:00, tel: 08 5069 2180 (Conf ID: SKF eller 3662219)

Webbplats: http://investors.skf.com/sv/resultatcenter

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 4 februari 2020 kl. 13:00.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com