• SKF/

SKF förser U.S. Steel med integrerad lösning med tätningar, smörjning och lager

Göteborg, 26 oktober 2015: SKF kommer att förse United States Steel med en integrerad lösning med tätningar, smörjning och lager till valsarna i deras varmbandverk i Granite City i Illinois.  Lösningen kommer att bidra till att förbättra maskinernas tillgänglighet och samtidigt minska energi- och fettanvändningen.

Komponenterna som används i valsarna i varmbandverk arbetar under extrema förhållanden, och de utsätts konstant för höga temperaturer och föroreningar, vilket kan leda till korrosion och i slutändan lagerhaverier.

SKFs integrerade lösning, som installeras på mer än 800 valsar i anläggningen, kombinerar tre teknikplattformar för att motverka effekten av dessa förhållanden.

SKFs tätningar kombinerar lågt slitage med en effektiv tätning vilket minskar smörjbehoven avsevärt. Dessutom ger det möjlighet att installera ett av SKFs öppna sfäriska rullager. Denna typ av lager körs med lägre friktion än de tätade lagren som användes tidigare, vilket bidrar till förbättrad energieffektivitet.

Ole Kristian Joedahl, Sales and Marketing Director, Industrial Market, säger: ”US Steel är kända för Carnegiemetoden, ett ordnat arbetssätt för att skapa värde och driva företagets verksamhet, inklusive underhåll inriktat på driftsäkerhet. Vi är mycket glada över att kunna stödja U.S. Steel genom att bidra till kostnadsbesparingar och förbättringar i maskinernas tillförlitlighet med hjälp av vår tekniska kunskap inom lager, tätningar och smörjsystem.”

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: +46 31-337 6576, mobile: +46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,