SKF fortsatt huvudsponsor till Gothia Cup

SKF förnyar sitt avtal som huvudsponsor till Gothia Cup, världens största fotbollsturnering för ungdomar med ytterligare tre års engagemang. SKF kommer också att fortsätta att driva förturneringarna ”Meet the World” som arrangeras i ett tjugotal länder världen över. Meet the World startades av SKF i samband med att företaget blev huvudsponsor till Gothia Cup 2007 och har blivit ett mycket framgångsrikt projekt. De vinnande lagen i respektive land får komma till Göteborg för att delta i Gothia Cup.

– Vi är väldigt glada över att fortsätta detta samarbete med Gothia Cup. Vi delar samma värderingar som Gothia Cup: lagarbete, ansvar, lika möjligheter, en glädje i det vi gör och ett engagemang för framtiden. Gothia Cup och Meet the World-turneringarna kompletterar många andra projekt som vi engagerar oss i lokalt inom samhällsomsorg och spelar en viktig roll i att göra SKF mer synligt för dagens ungdomar. Genom det här samarbetet med Gothia Cup fortsätter vi att hjälpa och stödja ungdomars intresse för fotboll och ger dem chansen att komma tillsammans och träffas i Göteborg, vår hemstad, säger Tom Johnstone, SKFs VD och koncernchef.

– Syftet med Gothia Cup är att skapa en mötesplats för ungdomar från hela världen, oavsett kön, religion eller social bakgrund. Samarbetet med SKF ger oss en trygg ekonomisk bas för att säkerställa att vi kan ge unga människor denna mötesplats och en positiv upplevelse, säger Dennis Andersson, generalsekreterare för Gothia Cup.

Till Gothia Cup i Göteborg kommer i år ca 35 000 pojkar och flickor från 70 länder för att delta i tävlingarna från 17 till 23 juli. Sedan starten 1975, har sammanlagt nästan 950 000 ungdomar från 127 länder deltagit.

Meet the World
SKF har anordnat sina lokala Meet the World-turneringar världen över sedan 2007.
Tanken är att ge fler unga människor, oberoende av kultur, kön, religion eller hudfärg, en möjlighet att resa till Göteborg, delta i Gothia Cup och träffa ungdomar från andra länder.

SKF är representerat i alla de länder där de lokala turneringarna äger rum och hittills har 58 Meet the World- turneringar genomförts i 28 länder med cirka 12 000 deltagare.  Sammanlagt har 1000 ungdomar från de vinnande lagen sedan kommit till Göteborg för att delta i sommarens tävlingar.

Göteborg den 22 mars 2011

(publ.)

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60,
e-post: ingalill.ostman@skf.com
IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94,
e-post:
marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.