SKF fortsätter att expandera i Kina och öppnar sin andra lagerfabrik i Dalian

SKF öppnar idag officiellt sin andra lagerfabrik i Dalian i nordöstra Kina. Fabriken kommer att producera medelstora lager som ett komplement till det sortiment av stora lager som tillverkas i den befintliga fabriken som öppnades 2006. Lagren från dessa fabriker är huvudsakligen avsedda för kunder såsom tillverkare av elmotorer, industriella växellådor, metallbearbetning, gruvor, industrielektrisk industri, mineralframställning och cement, tunga arbetsfordon, papper och massa, samt förnybar energi.

– Kina är en mycket viktig marknad för SKF-koncernen och den nya fabriken bekräftar vårt åtagande till kunder och återförsäljare där och i övriga Asien, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef. – Vår sammanlagda investering i de två fabrikerna i Dalian uppgår till cirka 1,5 miljarder kronor och stödjer helt vår mycket positiva utveckling på den industriella marknaden. Vi för med oss den senaste tekniken till denna fabrik och i kombination med vårt globala teknikcenter i Kina ger det oss möjligheten att snabbare utveckla nya produkter och stödja den långsiktiga tekniska utvecklingen inom den kinesiska industrin.

– Genom att utöka produktionen av medelstora SKF-lager i Kina kommer vi att ytterligare stärka vår position på industrimarknaden för lager. Fabriken kommer att göra det möjligt för oss att avsevärt minska ledtider och skapa en närmare samverkan med våra kunder, säger Erik Nelander, chef för SKF China. – Vi är mycket nöjda över hur vår första fabrik i Dalian har utvecklats. Den har fått ett antal utmärkelser, till exempel ”Dalian Preferred Employer” två år i följd. Det är en anledning till att vi beslöt att bygga ytterligare en fabrik i Dalian, och vi är säkra på att vi kommer att få en mycket positiv utveckling också med den här fabriken.

SKF Dalian ligger i Dalian Economic and Technological Development Area och består av en fabrik för stora lager och en fabrik för medelstora lager och utgör tillsammans den största tillverkningsenheten för SKFs försäljning till den industriella lagermarkna­den i Kina. De två fabrikerna förväntas ha över 800 anställda vid årets slut.

SKF Kina består av ett flertal försäljnings- och servicekontor samt 13 tillverknings­enheter som förser kunder i Asien med produkter och tjänster av hög kvalitet. SKF utsåg en försäljningsagent i Kina redan 1912 och etablerade sin första försäljningsfilial i Shanghai 1916. SKF Kina har sitt huvudkontor i Shanghai och har närmare 5 000 anställda.

Göteborg den 26 september 2011

(publ.)

Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 3880,mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com
Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till SEK 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel: 46 31-337 10 00, fax 46 31-337 17 22, www.skf.com