SKF gör den största investeringen hittills i Hofors

Göteborg 2019-02-14: SKF har beslutat att investera och uppgradera maskinparken vid anläggningen i Hofors för stärka verksamheten för framtiden. Investeringen omfattar 28 MSEK och är den enskilt största investering vid fabriken i Hofors.

–Vi ökar graden av digitalisering i vår maskinpark och ökar därmed vår kapacitet och konkurrenskraft som global leverantör av industrikopplingar, säger Tommy Karlsson chef för SKF i Hofors.

Investeringen går främst till två fleroperationsmaskiner som ersätter tidigare fyra bearbetningsmaskiner som används i tillverkningen av det största kopplingssortimentet. Investeringen innebär en möjlighet att ta in jobb som tidigare varit utlagd på externa underleverantörer.

–Investeringen kommer inte påverka personalläget utan vi ökar kapaciteten och våra möjligheter att behålla tillverkningen själva, säger Tommy Karlsson.

SKF i Hofors har både produktutveckling och produktion av kopplingar som går till främst marin industri, men leveranser sker också till kraft- och vindindustrin samt även annan tung industri. Kopplingen sammanfogar två axlar och överför kraft till nästa axel i ett framdrivningssystem. Det råder idag hög efterfrågan på större kopplingar till marin industri där produkterna återfinns i propelleraxlar och i framdrivningssystemet av större fartyg. Största delen av produktionen går på export till kunder i Europa, USA, Kina, Korea och Japan men även till kunder i Sverige.

SKF har haft tillverkning i Hofors sedan 1940 och enheten omfattar idag 60 anställda och ingår i SKF Power Transmission.

SKF Sverige AB är ett dotterbolag inom SKF-koncernen som, förutom kopplingar och bultar från Hofors, tillverkar sfäriska rullager, CARB, högtemperaturlager, lagerhus, smörjsystem, tätningar, ställdon, maskinövervakningssystem och keramiskt pulver. SKF Sverige har verksamhet i Göteborg, Hofors, Katrineholm, Kiruna, Landskrona, Limmared, Linköping, Ljungaverk, Luleå, Stockholm (Spånga) och Örnsköldsvik. Företaget är certifierat enligt ISO 14001, OHSAS 18001 och ISO 50001.

Gösta Andersson, presschef SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

Tommy Karlsson, enhetschef för SKF i Hofors, +46 290-28 405, mobil: +4670 60 42934, epost: tommy.karlsson@skf.com.

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2018 uppgick till SEK 85 713 miljoner kronor och antalet anställda var 44 428. www.skf.com