• SKF/

SKF hjälper Göteborgs Spårvägar att få bukt med gnisslande spårvagnar

Göteborg, 2016-03-04: SKF kommer att leverera automatiska rälssmörjsystem avsedda att användas för att minska rälsgnissel i centrala Göteborg.

SKFs automatiska rälssmörjsystem styrs elektroniskt och ser till att rätt mängd smörjmedel appliceras vid rätt tillfälle i kurvorna.

– Vi levererar smörjsystem till industrier och fordon över hela världen som bidrar till minskade underhållskostnader och en bättre miljö. Trafikkontoret och Göteborgs Spårvägar har en gemensam utmaning att minska gnisslet som upplevs som störande för närboende och vi är stolta att få uppdraget att hjälpa staden, säger Janne Westerlund försäljningschef för smörjsystem på SKF i Sverige.

SKF har vunnit upphandlingen som gjordes av Trafikkontoret i Göteborg under hösten 2015. Systemen kommer att installeras löpande i år.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2015 uppgick till 75 997 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.