SKF i samarbete med Volvo för att utvärdera industrialisering av svänghjulssystem

SKFs drivkrafter för att utveckla innovativa lösningar för fordonsindustrin är att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid. Ett område som har stor potential när det gäller energibesparingar är kinetiska återvinningssystem med lagring av energi i svänghjul. Det kan ge fordon bränslebesparingar på upp till 20 procent vilket även ger en betydande minskning av koldioxidutsläppen. SKF levererar redan idag viktiga komponenter till svänghjulssystem och går nu in i ett gemensamt projekt med Volvo Personvagnar och AB Volvo.

Projektet har fått ett bidrag på 6,57 miljoner kronor från Energimyndigheten för att utveckla svänghjulsteknik för kinetisk energiåtervinning för nästa generation av Volvobilar. Till hösten kommer Volvo Personvagnar att bli en av de första biltillverkarna i världen att testa möjligheterna för denna teknik i personbilar.

SKF kommer att använda sin tekniska kunskap för att översätta specifikationerna för systemet – ursprungligen konstruerat med Formel 1 i åtanke – till en kostnadseffektiv konstruktion lämplig för serietillverkning.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla innovativa, hållbara lösningar och att samarbete med våra kunder är betydelsefullt i den utvecklingen. Eftersom vi redan idag levererar viktiga komponenter till svänghjul för användning i kinetiska energiåtervinningssystem, har vi en djup kunskap inom detta område. Vi ser fram emot samarbetet med Volvo. Speciellt med tanke på den positiva effekt systemet har för att minska koldioxidutsläpp, säger Edward Holweg, chef för produkt- och systemutveckling inom SKF Automotive Division.

Kinetisk energiåtervinning, baserat på mekaniska svänghjul, har potentialen att bli kostnadseffektivare än elhybridsystem med liknande effekt.

Energiåtervinningssystemet, som kommer att installeras i en Volvobil, använder ett svänghjul av kolfiber med 20 cm diameter. Det snurrar i ett vakuum för att minska friktion vid hastigheter på upp till 60 000 varv per minut. Systemets krav på låg friktion, mycket höga hastigheter och tillförlitlig drift under fordonets livslängd pressar rullningslager-, smörjnings- och tätningsteknik till dess gränser.

Göteborg den 27 maj 2011

(publ.)

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60,
e-post: ingalill.ostman@skf.com

PRESS: Gösta Andersson, SKF Sverige AB, tel: 031-337 30 60, mobil: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.