• SKF/

SKF introducerar nyheter på den svenska marknaden i samband med Elmia Subcontractormässan i Jönköping

SKF introducerar ett flertal nyheter på den svenska marknaden i samband med underleverantörsmässan Elmia Subcontractor i Jönköping 11-14 november under temat ingenjörskonst som gör skillnad för ökad driftsäkerhet.

Göteborg, 2015-11-11: Inom teknikområdet lager introduceras tre nyheter: SKF Explorer helstålledlager, ny tätningsdesign för små tätade sfäriska rullager i Explorerutförande och delade lagerenheter från Cooper.

Små tätade sfäriska rullager i Explorerutförande har fått en helt ny tätningsdesign som ger upp till 20% reducerad friktion i lagret. Den nya designen ger lägre driftstemperatur, eller gör det möjligt att köra lagret snabbare. Lagret är designat bland annat för marknaden för hissar där behoven ökar av högre drifthastighet och längre intervall mellan underhållsåtgärderna. Lagret är också lämpligt att använda i applikationer som entreprenadmaskiner, olika typer av transportörer och utrustning inom livsmedelsindustrin.

SKF Explorer helstålledlager har efter ytterligare labbtester och fälttester hos kunder visat på att lagret har omkring 50 procent längre livslängd i förhållande till standardutförande för helstålledlager. Lagren är fabrikssmorda och avsedda att operera utan omsmörjning under hela lagrets drifttid. Erfarenheter visar, efter att ha varit i bruk i verkliga förhållanden, en drastiskt minskad konsumtion av smörjfett över livscykeln. Lagret är designat för förhållanden typiska för jordbruks- och entreprenadmaskiner och infästningar för all typer av cylindrar.

Dessutom introducerar SKF under 2015 marknadens bredaste sortiment av delade lagerenheter från Cooper Bearings som är ett företag inom SKF-koncernen. Delade lagerenheter underlättar lagerbyte i t ex svåråtkomliga och trånga utrymmen och kan fungera som stödlager till långa drivaxlar. Coopers produkter minskar behovet av att demontera annan kringliggande utrustning vilket minimerar driftstopp. I det marina segmentet blir delade lagerenheter en allt vanligare lösning för propelleraxlar. Andra industriområden där Coopers teknikledande delade lagerenheter används är t ex band- och skruvtransportörer, sågverk och vissa applikationer i stålindustrin.

Nyheter för kraftöverföring

Inom området transmission lanseras två nyheter på den svenska marknaden.

SKFs nya kilremmar för kraftöverföring, SKF Xtra Power Lawn and Garden med extremt hög hållbarhet, är anpassade för trädgårdsmaskiner som jordfräsar, åkgräsklippare och kompostkvarnar. Konstruktionen i Aramid garanterar betydligt längre hållbarhet än standardtrådar i polyester. Med ett hölje i speciell torr bomull får remmarna en jämnare kraftöverföring och orsakar mindre slirning vid koppling jämfört med lågeffektremmar i standardutförande. Kilremmarna SKF Xtra Power Lawn and Garden finns i många olika storlekar och kan specificeras för användning med moderna trädgårdsmaskiner från i stort sett alla tillverkare.

SKF lanserar även ett utbud av diskkopplingar för snabbgående applikationer. Designen skapar ett brett användningsområde anpassat till applikationer inom t ex marin industri, petrokemi, pappersindustri och tryckerier. SKFs diskkopplingar klarar tyngre laster och temperaturer och är dessutom designade för att användas i applikationer med breda axelavstånd.

Alla dessa nyheter exponeras i SKFs monter på mässan där även besökare kan träffa SKFs produktexperter.

SKF finns i monter A04:16.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2014 uppgick till 70 975 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.