SKF introducerar nytt koncept för smörjautomation på den svenska marknaden

Göteborg, 1 september 2016: SKF introducerar en elektriskt driven smörjenhet, Lincoln EDL1, på den svenska marknaden. EDL1 är en ny lösning som tagits fram för att sektionsuppdela och övervaka automatiska smörjsystem i större anläggningar och maskiner.

EDL1 lämpar sig för till exempel sågverk, bryggerier, cementindustri och annan tung industri. Den kan även användas i många andra industriella tillämpningar som har behov av ett prisvärt sektionsuppdelat smörjsystem med övervakning.

Den är utvecklad för krävande miljöer, även i utomhustillämpningar med växlande temperaturer. Genom att dela upp större system i individuellt styrda- och övervakade sektioner med EDL1 får man en exakt smörjning och övervakning för respektive sektion samtidigt som lösningen blir kostnadseffektiv. EDL1 har en integrerat styrenhet för både impuls- och tidsstyrd smörjning, och kan registrera uteblivna smörjningar.

Den lättanvända doserings- och tryckstegringspumpen kan öka ingångstrycket upp till 280bar. Möjligheten att kombinera EDL1 med befintliga pumpar och fördelare gör den ekonomiskt fördelaktig smörjlösning.

-          Utvecklingen av våra automatiska smörjsystem till industrin syftar till att hålla produktionen igång hos våra kunder och samtidigt hjälpa till att sänka kostnaderna. EDL1 och den innovativa sektionsbaserade lösning den möjliggör innebär att vi kan ta smörjautomationen till nästa nivå med en kostnadseffektiv, exakt och väl övervakad automatiseringslösning även för stora anläggningar, säger Janne Westerlund försäljningschef smörjsystem på SKF i Sverige.

EDL1 kommer att visas i samband med Trä & Teknikmässan i Göteborg den 6-9 september.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2015 uppgick till 75 997 miljoner kronor och antalet anställda var 46 635. www.skf.com