SKF investerar 400 miljoner i Airasca, Italien

Göteborg, 4 mars 2021: SKF investerar 400 miljoner kronor i att utöka och modernisera sin fabrik i Airasca, Italien. Investeringen och tillhörande nybyggnationen möjliggör att tillverkningen av superprecisionslager för industriella applikationer kan flyttas till koncernens största tillverkningsanläggning i Italien.

Som en del av investeringen kommer helautomatiska tillverkningskanaler för produktion av superprecisionslager att installeras i Airasca. Den första av dessa förväntas vara i drift under 2022.

Investeringarna i automatiserade tillverkningsprocesser gör det möjligt att konsolidera koncernens befintliga annläggningar i norra Italien, vilket påverkar två andra fabriker.

Fabriken i Pianezza, som för närvarande tillverkar superprecisionslager, kommer att konsolideras till Airasca.

Fabriken i Villar Perosa, som för närvarande tillverkar en rad produkter, kommer att fortsätta fokusera på lager för järnvägs- och flygindustrin. Produktion av superprecisionslager flyttas till Airasca.

Kent Viitanen, President, Bearing Operations, säger: ”Denna investering kommer att göra vårt kunderbjudande inom superprecisionslager till ett av de starkaste på marknaden. Genom automatiserade tillverknings- och kvalitetskontrollsprocesser kommer vi att förbättra både flexibiliteten i vårt erbjudande och våra produkters prestanda.”

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com