• SKF/

SKF investerar ytterligare 400 miljoner kronor i kullagertillverkning i Kina

Göteborg, 17 juni 2020: SKF fortsätter investera i sin tillverkningskapacitet för kullager i Kina. Investeringen är i linje med koncernens regionanpassade tillverkningsstrategi.

I juni 2019 tillkännagav koncernen en investering på 370 miljoner kronor i en ny fabrik i Xinchang. Då den nu är invigd investeras ytterligare 400 miljoner kronor i att expandera fabriken.

Patrick Tong, President, Industrial Sales Asia, säger: “Vi har gjort stora framsteg på den Kinesiska spårkullager-marknaden, världens största marknad för just spårkullager. Detta  tack vare vår kompetens inom teknisk utveckling och tillverkningskapacitet i Xinchang. Nästa fas av investeringen gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder ett ännu bredare produktutbud.”

Kent Viitanen, President, Bearing Operations, säger: “Den här investeringen är en del av vår strategiska ambition att utveckla vår regionala tillverkningskapacitet. Efter vår framgångsrika första investering i Xinchang är det ett logiskt nästa steg att utöka fabriken för att stärka vår kullagerkapacitet i Kina.”

Den andra fasen av fabriken i Xinchang förväntas vara färdigställd under slutet av 2021.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com