SKF Kv1 2021: Hög tillväxt och starkt rörelseresultat, fokus på att hantera kostnadsökningar och negativa valutaeffekter

Som styrelsen meddelade i januari kommer Rickard Gustafson att tillträda som ny VD och koncernchef senast den 1 juli. Alrik Danielsons sista arbetsdag på SKF är den 30 april. Styrelsen har utsett Niclas Rosenlew som tillförordnad VD i tillägg till hans nuvarande befattning som CFO.

Göteborg, 22 april 2021:

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”Under första kvartalet kunde vi konstatera en kraftig ökning i både försäljning och tillväxt. Samtidigt hade vi stark motvind från kostnadsökningar och valutaeffekter, vilket påverkade vårt rörelseresultat med 1,3 miljarder kronor. Trots det levererade vi ett stabilt justerat rörelseresultat på 2 789 (2 572) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 14% (12,8%).

Den organiska försäljningsutvecklingen under kvartalet var 8,6%, med en försäljning på 19 865 (20 085) miljoner kronor. Försäljningen var betydligt högre i Latinamerika och Asien och relativt oförändrad i Europa och Nordamerika.

Vi vidtar redan åtgärder inom både Industri- och Fordons-verksamheten för att kompensera för stigande insatskostnader.

Industriverksamheten levererade ett starkt resultat med en justerad rörelsemarginal på 16,3% (15,5%).

Fordonsverksamheten ger fortsatt goda resultat med en justerad rörelse-marginal på 8,9% (6,0%).

Genereringen av kassaflöde har historiskt sett varit lägre under första kvartalet. Den kraftigt ökade efterfrågan under kvartalet bidrog också till ökat rörelsekapital. Det ledde till ett kassaflöde på -702 (1 930) miljoner kronor.

Från och med detta kvartal kommer vi att börja redovisa våra hållbarhetsrelaterade mål i kvartalsrapporten. En av SKFs styrkor är förmågan att stödja industrier som genomgår förändringar mot en värld med lägre koldioxidutsläpp. Våra investeringar i industrier som förnybar energi, elfordon och järnvägar har gett resultat. Under de senaste två åren har försäljningen till dessa industrier ökat från 4 till 7 miljarder kronor. Vi gör också framsteg i våra ambitioner att minska koldioxidutsläppen från vår egen verksamhet.

Vi fortsätter att utnyttja de nya arbetssätten och digitaliseringen inom hela organisationen. Den kraftigt ökade efterfrågan under kvartalet har lett till att vi har behövt utöka vår arbetsstyrka med cirka 200 tillfälligt anställda, framför allt i våra fabriker. Antalet fast anställda är oförändrat.

Efterfrågan har ökat gradvis sedan svackan under andra kvartalet 2020. Försäljningen förväntas fortsätta öka och under andra kvartalet i år komma upp i nivåer som före covid-19, dvs. i linje med försäljningen under andra kvartalet 2019.

Efter nästan sju år som VD är detta nu mitt sista kvartal. Jag vill rikta mitt tack till alla kollegor, kunder och intressenter för ert stöd under dessa år och för att ni har varit med och bidragit till allt som vi har åstadkommit.”

Nyckeltal, Mkr

Kv1 2021 Kv1 2020
Försäljning 19 865 20 085
Justerat rörelseresultat 2 789 2 572
Justerad rörelsemarginal, % 14,0 12,8
Rörelseresultat 2 699 2 268
Rörelsemarginal, % 13,6 11,3
Justerat resultat före skatt 2 586 1 856
Resultat före skatt 2 495 2 160
Nettokassaflöde efter investeringar, före finansiering -702 1 930
Justerat resultat i kronor per aktie efter skatt 4,11 3,41
Resultat i kronor per aktie efter skatt 3,91 2,75

Försäljningsförändring år-över-år, %

Organisk* Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 8,6 0,0 -9,7 -1,1
Industri 5,4 0,0 -9,4 -4,0
Fordon 16,7 0,0 -10,5 6,2

*Pris, mix och volym

Organisk försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %

EMEA Nord-amerika Latin-amerika Asien
SKF-koncernen 1,7 -0,4 17,7 26,2
Industri +/- +/- +++ +++
Fordon ++ - +++ +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för kv2 2021 jämfört med kv2 2020
Efterfrågan har gradvis ökat sedan svackan under det andra kvartalet 2020. Försäljningen förväntas fortsätta att öka och under andra kvartalet 2021 komma upp i nivåer som före covid-19, det vill säga i linje med den försäljning som redovisades under andra kvartalet 2019.

Prognos för kv2 2021
Valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka -400 miljoner kronor jämfört med kv 2 2020, baserat på valutakurser per 31 mars 2021.

Prognos för 2021

• Skattenivå exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 28%.

• Investeringar i materiella anläggningstillgångar: cirka 3 600 miljoner kronor.

Niclas Rosenlew utsedd till tillförordnad VD

En telefonkonferens kommer att hållas den 22 april kl. 10:00, tel: 010 884 8016 (Conf ID: 895705)

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 22 april kl. 08:45.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2020 uppgick till 74 852 miljoner kronor och antalet anställda var 40 963. www.skf.com