SKF lanserar nya oljefria, helt kylmedelssmorda lager för centrifugalkompressorer i kylaggregat

Göteborg, 15 april 2015: SKF lanserar nya helt kylmedelssmorda lager. Det är en unik oljefri lösning för direktdrivna centrifugalkompressorer i kylaggregat som använder kylmedel med låg viskositet som smörjmedel för lagret. Genom att behovet av oljesmörjning elimineras, minskar lagren kylaggregatens energianvändning samtidigt som systemets konstruktion och underhållsbehov förenklas.

Helt kylmedelssmorda lager från SKF kombinerar keramiska rullkroppar (kiselnitrid), ringar av speciellt värmebehandlat rostfritt stål med hög kvävehalt och glasfiberarmerade PEEK-hållare. Resultatet är ett lager som kan köras tillförlitligt med hjälp av ett kylmedel med låg viskositet som smörjmedel. Det är en innovation som möjliggör energibesparingar på minst 10 procent jämfört med konventionella drivningar för centrifugalkompressorer.

Traditionellt har centrifugalkompressorer med kylmedel med låg viskositet varit kugghjulsdrivna och använt hydrodynamiska lager, smorda med en blandning av olja och kylmedel.

”Det är en metod som kräver både ett smörjsystem och en oljeseparator för att ge en oljerik blandning till kugghjulen och lagren, och en kylmedelsrik blandning till förångaren och kondensorn”, förklarar Richard Law, globalt segmentsansvarig för Fluid Machinery på SKF. ”Helt kylmedelssmorda lager från SKF ger en förenklad systemkonstruktion och oljefri drift genom att det går att använda kylmedel med låg viskositet som smörjmedel i direktdrivna centrifugalkompressorer, vilket ger en mycket mer energieffektiv lösning som kräver lite underhåll.”

Helt kylmedelssmorda lager från SKF har testats och befunnits vara tillförlitliga genom mer än tio års användning i fält. De finns redan i drift i branschledande kylaggregat, och de bidrar till lägre energianvändning och kostnader, minskar underhållet och eliminerar oljerelaterade miljöproblem.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2014 uppgick till 70 975 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.