SKF lanserar sitt mest kraftfulla diagnosverktyg för tillståndsövervakning: SKF Microlog Analyzer dBX

Nu lanseras den nya SKF Microlog Analyzer dBX som bygger på årtionden av erfarenhet att hjälpa kunder optimera sina underhållsaktiviteter baserat på tillståndsövervakning.

Göteborg, 2 maj 2023: SKF har utökat sin Microlog Analyzer-familj av datainsamlingsverktyg med en ny modell som erbjuder snabbare insamling av data och större diagnostikeffekt.

"Den nya SKF Microlog Analyzer dBX, som ingår i vår breda portfölj av lösningar för tillståndsövervakning, byggd på toppmodern teknik, är ett kraftfullt verktyg för fristående felsökning och ingår i ett omfattande program för förebyggande underhåll", säger Janne Westerlund, Director Services & Technologies EMEA på SKF. "SKF Microlog Analyzer dBX tillsammans med vår analysprogramvara ger förstklassig information och insikter om tillståndet i kundens roterande maskinutrustning.”

Denna unika portabla lösning i kombination med analytisk programvara förbättrar avsevärt sättet att schemalägga underhåll av roterande maskiner och skapar rätt och snabb diagnostik tack vare dess inbyggda funktioner. När SKF Microlog Analyzer dBX används som en del av en tillståndsövervakningslösning kan den upptäcka problem med roterande utrustning snabbt och exakt.

"SKF Microlog Analyzer dBX mäter med vår MPA-in-a-flash-metod, vilket gör enheten extremt kraftfull", säger Christophe Andre, projektledare på SKF. "Multi-Point Acquisition (MPA) är vår snabbaste vibrationsanalysmetod. Vanligtvis tre gånger snabbare än den tidigare Microlog-serien, vilket sparar tid att göra mätningar och hjälper till att samla in data mer effektivt."

Enheten tillåter användaren att utföra en rad uppgifter, inklusive slagtester, digital inspelning, modalanalys, balansering i flera plan samt cross channel phase. Den kan tillämpas i alla typer av industrier, inklusive massa och papper, mat och dryck, förnybar energi, gruvdrift, off-highway, metall, automation och marin.

SKF Microlog Analyzer dBX är kompatibel med SKFs beprövade befintliga Microlog CMXA-serie. Dessutom innehåller den ny teknik som inkluderar en högupplöst 10,1-tums skärm som kan visa upp till sex mätfönster samtidigt och en inbäddad kamera. Dessutom har den en hybrid touch och knappsatskontroll samt en förenklad navigering, vilket gör den bekvämare och lättare att använda.

PRESS: Carl Bjernstam, Acting SKF Media & Press Director,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.