SKF levererar fjärrövervakningssystem till LKAB:s Gruva (Underground Mine) i Malmberget

Göteborg, 2013-09-18: LKAB Underground Mine i Malmberget har valt att gå ifrån portabelmätning till onlinemätning av transportörer under jord. Man har därför valt att investera i SKF:s online system IMx.

Transportörerna levererar råmalm från 1000 meters nivån till sovringsverket ovanjord.

- SKF: s expertkunskap ger ett bra stöd i arbetet att skapa förutsättningarna för problemfri drift, säger Magnus Mäki VD för Monitoring Control Center AB (MCC AB) i Kiruna, ett helägt dotterbolag inom SKF-koncernen.

SKF IMx online system är särskilt anpassat för utsatta och svåråtkomliga miljöer. Systemet indikerar förändringar i maskinens prestanda som kan leda till oplanerade stopp. Anläggningen i Malmberget omfattar fem IMx enheter med komplett installation från SKF.

I kontraktet ingår även övervakning av den aktuella maskinutrustningen. Fjärrövervakningstjänsten görs av Monitoring Control Center AB, som sin tur skickar beslutsunderlag till underhållsavdelningen på LKAB med rekommendation på åtgärder. Fjärrövervakningstjänsten omfattar 4 år.

- Gruvdriften i LKAB Underground i Malmberget är högteknologisk och utmanade miljö att jobba i och vi är glada att få stötta verksamheten med teknisk support och beslutsunderlag för det planerade underhållet, säger Magnus Mäki.

Gösta Andersson, Group Communication tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

Snabbfakta

SKF är en ledande global leverantör av lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och tjänster som inkluderar teknisk support, underhåll och driftsäkerhetstjänster, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har cirka 15.000 återförsäljarställen världen över. Omsättningen 2012 uppgick till 64 575 miljoner kronor och antalet anställda var 46.775. www.skf.com