SKF levererar övervakningssystem för vindturbiner till Guohua Energy Investment

SKF har tilldelats ett kontrakt från Guohua Energy Investment, ett större kinesiskt energiföretag. SKF kommer att leverera 180 SKF WindCon-system för övervakning av befintliga vindturbiner för att förbättra driftsäkerhetsunderhåll. Guohua Investment förbereder också för en ny vindpark i Beijing och SKF har levererat 58 SKF WindCon-system till SEC, en stor kinesisk tillverkare som ska leverera vindturbinerna.

Guohua Investment ville förbättra driftsäkerheten och minska underhållskostnaderna på sin befintliga vindpark. SKF WindCon kommer att möjliggöra underhållsbeslut som är baserade på turbinernas faktiska tillstånd så att nödvändig inspektion och reparationsarbete kan utföras under planerade turbinstopp.

– Förra året blev SKF utvalt att delta i ett pilotprojekt och leverera SKF WindCon för kontinuerlig tillståndskontroll för tre av våra planerade vindparker. Tack vare framgången i det projektet har vi fortsatt att arbeta med SKF för att göra vårt underhåll effektivare, säger Weihua Zhou, VGM of Operation Manager, Guohua Investment.

– Vi är mycket nöjda över att underteckna detta kontrakt med Guohua Investment eftersom vindindustrin är en viktig marknad för oss och ett växande segment i Kina. Under åren har SKF utvecklat väldefinierade diagnostiska processer för fjärrövervakning för många industrier, till exempel vindenergi, vilket gör det möjligt för våra kunder att sänka sina driftkostnader, säger Vartan Vartanian, chef för SKF Service Division.

Göteborg den 17 september 2010

(publ.)

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60,
e-post: ingalill.ostman@skf.com

IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94,
e-post: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2009 uppgick till SEK 56 227 miljoner kronor och antalet anställda var 41 172. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 1722, www.skf.com