SKF och EPWR rustar för en hållbar racing säsong i STCC

Göteborg, 2024-05-14: Säsongen för Scandinavian Touring Car Championship (STCC) markerar världens första 100% elektriska nationella mästerskap i standardbilsracing med EPWR-konceptet, vilket innebär ett betydande steg mot hållbar motorsport.

SKF, en ledande leverantör inom olika motorsportsområden och partner till mästerskap som Formel 1 och NASCAR, uttrycker entusiasm tillsammans med EPWR, en del av PWR Group, inför den kommande STCC-säsongen med nya elbilar.

"Vi är glada över att bidra med vår expertis till EPWR:s elektriska race bilar, vilket visar vårt engagemang för att främja miljövänliga mobilitetslösningar. Produkterna och lösningarna som SKF tillhandahåller är utformade för att inte bara förbättra prestandan hos EPWR:s fordon utan också för att främja hållbarhetsagendan inom motorsport", säger Philipp Herlein, chef för Global Vehicle Aftermarket på SKF.

EPWR har producerat 12 helt elektriska tävlingsbilar för säsongen med STCC-premiär i Göteborg den 8–9 juni. Dessa bilar innefattar flera nyckelprodukter och lösningar från SKF, vilket visar ett åtagande för hållbar motorsport.

Micke Jansson, VD för PWR Group, kommenterar, "SKF bär med sig en stolt svensk historia av innovativ teknik inom både bilindustrin och motorsporten, och vi är glada att ha dem med oss som partner i vår strävan att skapa en mer hållbar framtid för motorsporten. Genom SKF:s produkter lyfter vi tillförlitligheten hos tävlingsbilarna vilket är en central del i vårt arbete med EPWR för att minska miljöpåverkan utan att tumma på kvaliteten."

Inom ramen för EPWR-konceptet är huvudfokuset att ta originalchassin och transformera dem till högpresterande tävlingsbilar genom innovativa processer för återvinning och förnyelse. Dessa fordon visar på betydande framsteg inom racingens evolution, där EPWR leder vägen genom att lägga grunden för världens första helt elektriska tourenbilsracingserie i samarbete med STCC. Den snabba utvecklingen av elbilar utmanar gränserna, särskilt på racingbanan där bilarna genomgår rigorösa tester som aldrig tidigare.

SKF Automotive

SKF erbjuder skräddarsydda lager, tätningar, relaterade produkter och tjänster för hjulände, drivlina, motor, e-drivlina, fjädring och styrning till tillverkare av bilar, lätta och tunga lastbilar, släpvagnar, bussar och tvåhjulingar. Vi levererar också till eftermarknaden för fordon med premium reservdelar, både direkt och indirekt, genom ett nätverk av mer än 10 000 distributörer. www.vehicleaftermarket.skf.com

For more information, please contact:

Gösta Andersson, Communications SKF EMEA, e-mail: gosta.andersson@skf.com Phone: +4631-337 30 60.

Jenny Videsparv, PWR Group, e-mail: Jenny.Videsparv@pwrgrp.com Phone: +46708902390

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.