SKF och ROCCO Oil Sweden satsar på ökad cirkulär användning av industrioljor i Sverige

SKF och Rocco Oil utökar nu sitt samarbete för att tillhandahålla industrimarknaden i Sverige en cirkulär användning av industrioljor. Rocco Oil Sweden har installerat Sveriges första stand-alone anläggning som använder SKF:s RecondOil DST-teknologi. Återställningskapaciteten omfattar 3000 m3 industrioljor per år.

Göteborg, 2022-02-22: RecondOil Double Separation Technology (DST) är en patenterad filtrerings- och separationsprocess som renar oljor ner till nanonivå. Den unika processteknologin renar industrioljor till sådan kvalitet att den förbättrar maskiners prestanda. Istället för att använda ny olja skapar den cirkulära användningen av oljan ett minskat totalt klimatavtryck och dessutom lägre kostnader.

Som del av samarbetet kommer partnerna att marknadsföra SKF RecondOil:s olika produkter och tjänster i Sverige.

”ROCCO Oil Sweden, som nyligen installerat och kört igång Sveriges första stand-alone anläggning som använder SKF:s RecondOil DST-teknologi, är en perfekt samarbetspartner för oss inom det här området”, säger Mattias Årstadius säljchef för SKF i Sverige och Norden.

Samarbetet är en viktig del av SKF:s cirkulära erbjudande som bidrar till en grönare svensk industri till vilken SKF idag även rekonditionerar lager, lagerhus, tätningar och lagerenheter.

”Det känns helt fantastiskt att vi tillsammans med SKF nu kan erbjuda den svenska marknaden en verkligt cirkulär användning av industrioljor. DST-teknologin ger oss möjligheten att förlänga livslängden på oljor och samtidigt minska CO2-avtrycket med stora volymer i Sverige,” säger Torbjörn Pettersson, VD för ROCCO Oil Sweden.

Den innovativa DST-teknologin kan användas för hydrauloljor, smörjoljor och andra industrioljor för att upprepade gånger regenerera använda oljor till samma prestandanivå som nya. Bearbetningen kan ske genom ett integrerat system påkopplat på befintliga system hos en industrikund eller som en stand-alone anläggning, en fristående enhet som placeras nära industriella nav för att serva kunder inom olika industrier.

SKF förvärvade RecondOil i Juni 2019. Vid förvärvet ingick ett licensavtal med ROCCO Oil Sweden vilket ligger som grund för dagens samarbete. Utanför Sverige marknadsförs RecondOil genom SKF:s existerande kanaler och distributionsnätverk. SKF har idag installationer för att tillhandahålla RecondOil Double Separation Technology i Spanien och Tyskland och fler är på gång, bland annat i Mexico.

För information, kontakta:

Gösta Andersson, presskontakt SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2020 uppgick till 74 852 MSEK och antalet anställda var 40 963. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.