SKF ökar regional kapabilitet i Asien

Investeringar på totalt 1,25 miljarder kronor för att öka konkurrenskraften i Kina, Indien och Sydostasien.

Göteborg, 24 november 2022: SKF fortsätter att öka sin regionala kapabilitet i Asien genom utvalda investeringar i sin tillverknings- och ingenjörskapacitet i regionen.

I Kina har SKF konsoliderat från 16 till nio tillverkningsanläggningar under de senaste fyra åren. Detta har på ett effektivt sätt sammanfört modern tillverkningsteknologi med produktdesign och produktutvecklings-kompetens för att möta regionala kunders applikationsbehov.

Som en del av koncernens ambitioner att förbättra sin konkurrenskraft och erbjudanden för stora och medelstora lager pågår ett investeringsprogram på totalt 1 miljard kronor vid SKFs fabrik i Dalian, Kina, som byggs ut och moderniseras i flera etapper. Nästa fas av expansionen kommer att slutföras under 2024, vilket ökar kapaciteten inom en rad industriella segment.

Henry Wang, President, China and Northeast Asia, säger: "Att investera i våra lokala tillverkningsenheter är ett viktigt sätt att stärka vår förmåga att stödja våra kunder på en av de största lagermarknaderna i världen."

I Indien och Sydostasien investeras 250 miljoner kronor för att förbättra den lokala tillverkningen, leveranskedjor och utöka regionaliseringen. Investeringarna skapar förutsättningar för starkare erbjudanden av spårkullager och hjullager för en rad allmänna och fordonsapplikationer i hela regionen.

Manish Bhatnagar, President, India and Southeast Asia, säger: "Dessa investeringar är i linje med vår övergripande strategi och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam tillväxt inom våra fokus-segment. Genom ett starkare erbjudande kommer vi också kunna bredda vår kundbas i Indien och Sydostasien.”

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.