SKF öppnar ny fabrik för järnvägslager i Ryssland

SKF inviger idag sin fabrik i Ryssland, belägen i Tver. Fabriken kommer att tillverka den nya generationen av SKFs tätade och engångssmorda kompakta koniska lagerenheter för ryska och internationella järnvägskunder. Enheterna används för både godsvagnar och andra järnvägsfordon.

Investeringen stärker ytterligare SKFs ställning som leverantör till de snabbt expanderade ryska järnvägarna och kommer att förse den lokala marknaden med lösningar av hög kvalitet.

SKFs koniska lagerenheter utgör ett teknikskifte för den ryska järnvägen, från rullager monterade i klassiska axelboxar till moderna tätade koniska rullagerenheter.

– Detta teknikskifte kommer att göra det möjligt för våra kunder avsevärt sänka livscykelkostnaden genom längre underhållsintervaller, säger Anatolij Oussov, verkställande direktör, SKF Ryssland.

Fabriken kommer att bli en av de första i Ryssland och Europa med LEED-certifiering, en internationellt erkänd standard för hållbar design, konstruktion och drift av byggnader.

Miljöfördelarna för fabriken omfattar naturligt dagsljus för 90% av anläggningen under dagtid och behovsstyrd ventilation på större ytor med övervakning av koldioxid. Byggnaden har också en energiprestanda som är 40% lägre än normalt såväl som en innovativ vakuumdestillationsprocess som återanvänder 100% av vattnet som används i fosfatprocessen.

– Det här är en av de modernaste järnvägslagerfabriker i världen och det visar på vårt engagemang i vår strategi BeyondZero® – nämligen att driva och utveckla vår verksamhet med minimal miljöpåverkan. Dessutom stödjer vi vår tillväxt i Ryssland med denna investering och stärker vår ställning inom den globala järnvägsmarknaden, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

Investeringen uppgår till cirka 235 miljoner kronor och fabriken kommer att ha 100 anställda. När den nått full kapacitet kommer 150 000 lagerenheter att tillverkas per år.

Den 7 juli öppnade också SKF en SKF Solution Factory i Moskva. Denna Solution Factory, den tolfte i världen, förser en rad olika industrier, inklusive järnvägssegmentet, med kundanpassade lösningar.

Göteborg den 8 juli 2010

(publ.)

Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 juli 2010 kl 11.00.

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60, e-post: ingalill.ostman@skf.com
IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94, e-post: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2009 uppgick till SEK 56 227 miljoner kronor och antalet anställda var 41 172. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 1722, www.skf.com