SKF öppnar två nya fabriker i Indien

Denna vecka inviger SKF två nya fabriker i Indien. Öppnandet av dessa anläggningar kommer att stödja den växande efterfrågan i Indien och stärka SKFs närvaro som tillverkare på de snabbt utvecklande marknaderna i Asien. I slutet av förra året invigde SKF också ett globalt testcenter i Bangalure och en SKF Solution Factory i Pune. – SKF har funnits i Indien i över 85 år och detta är en mycket viktig marknad för oss, både när det gäller affärer och utveckling av produkter. Öppnandet av dessa nya fabriker innebär att vi nu har fem fabriker i Indien vilket visar vårt starka engagemang att stödja vår tillväxt i Indien och i Asien, säger Tom Johnstone, vd och koncernchef. Fabriken i Haridwar invigs den 7 april och kommer främst att betjäna tillverkare av tvåhjulingar i Uttarakhand, ett framväxande industricentrum, och ytterligare bidra till den växande fordonseftermarknaden i Indien. Investeringen uppgår till cirka 250 miljoner kronor och fabriken kommer att ha omkring 200 anställda. Fabriken i Ahmedabad öppnar den 8 april och kommer att tillverka medelstora och stora lager av olika typer för att betjäna kundsegment som järnvägar, vindkraft och tung industri. Den är strategiskt belägen i ett av Indiens mest industrialiserade och snabbast växande områden. Investeringen uppgår till cirka 450 miljoner kronor och fabriken kommer att ha runt 300 anställda när den nått full kapacitet. SKF är starkt engagerad i att utveckla miljövänliga produkter och minska koldioxidutsläpp från sina fabriker. Detta har man utvidgat till att också omfatta utvecklingen av nya anläggningar. Fabriken i Hardiwar är byggd enligt rekommendationerna för “gröna fabriker” från Indian Green Building Council. Anläggningen i Ahmedabad är byggd enligt LEED-standard, det amerikanska miljöklassningssystemet för byggnader. Båda dessa standarder siktar mot att minimera miljöpåverkan av byggnader och drift av fabriker. Göteborg den 7 april 2010 Aktiebolaget SKF (publ.) Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 april 2010 kl 08.30. För ytterligare information, kontakta: PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60, e-post: ingalill.ostman@skf.com IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94, e-post: marita.bjork@skf.com SKF är en av världens ledande leverantörer inom områdena lager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. SKFs serviceerbjudande innehåller tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, teknisk rådgivning och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Koncernens omsättning 2009 var 56 227 miljoner kronor. Antalet anställda var 41 172. www.skf.com.