SKF öppnar upp dörrarna till ett nytt center i Kiruna för att möta industriboomen

SKF öppnar nu dörrarna till ett nytt center i Kiruna med syftet att stödja industrin i norra Sverige med tjänster för effektivt roterande utrustning och minskat klimatavtryck.

–Vi jobbar med alla slags industrier, men vi har mest fokus på gruva-, stål- och pappersindustri där vi erbjuder en samlad kompetens lokalt för att stötta våra kunder, säger Anders Inga enhetschef på SKF i Kiruna.

2023-09-11, Kiruna: SKF har sedan 2003 varit etablerad i Kiruna och Gällivare med en enhet för avancerad tillståndskontroll och mekaniskt underhåll för ökad driftsäkerhet.

I den nya byggnaden har företaget tagit höjd för att kunna växa ytterligare och utökar tjänsterna att även omfatta applikationstjänster, smörjmedelskonsultation, kvalitetssäkrade lagermontage, utbildningar och inte minst återtillverkning av lager.

–Vi ser en ny industriell våg med stort miljöfokus i norr och vi behöver vara på plats om vi ska hjälpa den svenska industrin att bli mer konkurrenskraftig. I våra nya lokaler har vi nu möjlighet att inspektera och återtillverka lager och även kvantifiera det gröna värdet kunden uppnår med rekonditioneringen. Istället för att köpa nytt, kan kunden nu återanvända lagren och på det sättet minska det totala klimatavtrycket. Det är en stor fördel och den framtidsmodellen tror vi på, säger Per Wilhelmsson chef för industriförsäljningen på SKF i Sverige.

Genom att återanvända lagren, minskar användningen av material och den totala energiåtgången. Beroende på graden av bearbetning kan koldioxidavtrycket för ett återtillverkat lager vara upp till 90% lägre jämfört med att tillverka ett nytt.

Förutom öppningsceremoni med bandklippning och konfetti, fick de 30-talet ditresta kunderna inom underhåll och drift, produktdemonstrationer och en guidad rundtur i den nya anläggningen.

–Vi ser fram emot att samarbeta med gamla såväl som nya kunder i regionen. Med vårt tjänsteutbud kan vi hjälpa till att effektivisera underhållet, öka tillgängligheten i anläggningen och minska miljöpåverkan. I och med den ökade digitaliseringen kan vi också erbjuda prestandaförbättringar genom olika avgiftsbaserade affärsmodeller, säger Anders Inga.

För information, kontakta:

Gösta Andersson presschef SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.