SKF rekryterar till ett nytt finanscenter i Göteborg

Göteborg, 13 nov 2020: SKF rekryterar till ett nytt finanscenter i Göteborg. Rekryteringen är ett led i SKF:s strategi att konsolidera finansfunktionerna globalt, vilket för Europa innebär en etablering av Finance Operations Centres i Göteborg (Sverige), Poznan (Polen) och Madrid (Spanien).

"Syftet med förändringen är att harmonisera och optimera alla processer inom ekonomi, följa samma utveckling som våra globala kunder och att hantera konjunkturcykler effektivt. Det är även viktigt för oss att fortsätta vara en modern och attraktiv arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter", säger Pernilla Hylander, Head of Finance Operations Europa.

De tre finansiella enheterna kommer att bestå av cirka 70 anställda på varje plats med expertisfunktioner inom redovisning, rapportering, ekonomistyrning, kund- och leverantörsreskontra. Rekryteringar pågår och förväntas vara klar i början på nästa år.

"Vi är ett globalt företag som behöver en smidig integration med vår verksamhet i olika länder både internt och externt, så valet av de geografiska platserna ligger väl i linje med vårt behov att skapa mest nytta av våra resurser och bästa stöd för verksamheten i Europa", säger Pernilla Hylander.

För information, kontakta:

Gösta Andersson presskontakt SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2019 uppgick till SEK 86 013 miljoner kronor och antalet anställda var 43 360. www.skf.com