SKF:s huvudkontor i final i tävlingen för mest hållbara byggnader

SKF:s nya huvudkontor är en av finalisterna i tävlingen Green Building Award 2021 som utser Sveriges mest hållbara byggnadsprojekt. I kategorin årets LEED-byggnad uppmärksammas SKF för sitt hållbarhetsarbete.

–Det har varit viktigt för oss att tänka cirkulärt och bygga en för våra anställda attraktiv och funktionell arbetsplats med lågt miljöavtryck som ligger i linje med vår ambition att nå en koldioxidneutral verksamhet, säger projektledare Hans Lindgren.

Göteborg, 2021-10-28: Utmärkelserna i Sweden Green Building Awards delas ut i syfte att uppmärksamma projekt och individer som visat vilja, engagemang och långsiktighet i sitt hållbarhetsarbete. SKF:s nya huvudkontor är den första byggnaden i Sverige som uppnått högsta miljöcertifiering enligt senaste standarden för LEED Platinum. Förvandlingen av den tidigare lagerbyggnaden till ett toppmodernt, funktionellt och energisnålt kontor byggde på cirkulär återanvändning av byggmaterial, hänsyn tagen till biologisk mångfald och effektiv användning av energi och värme.

Hans Lindgren är glad att hållbarhetsarbetet uppmärksammas.

–Vi bestämde oss tidigt för målbilden i projektet och vi har utvecklat huset tillsammans med en arkitektbyrå samt en huvudbyggentreprenör som ville bygga och vidta de åtgärder och metoder som krävs för att uppnå denna nivå på hållbart hus, säger Hans Lindgren.

Den 30 november går 2021 års Sweden Green Building Awards av stapeln. Sweden Green Building Council är Sveriges största och ledande hållbarhetsorganisation inom samhällsbyggnad med runt 400 medlemmar.

För information, kontakta:

Gösta Andersson SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2020 uppgick till 74 852 MSEK och antalet anställda var 40 963. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.