SKF skapar arena för skatesporten under Kirunafestivalen

Skateboard och polarsommar är två begrepp vi inte är så vana att koppla ihop. Men i år blir det ändring. Då sponsrar SKF Kirunafestivalen genom en skateboardramp och besök av en världsledande skateboardåkare.

Kiruna 2023-06-27: Skaterampen kommer att placeras framför stadshuset i nya Kiruna centrum under Kirunafestivalen, där den blir ett naturligt blickfång för festivalbesökarna. Ett annat dragplåster är OSKI, dubbelt regerande VM-mästare i skateboard och en av de professionella åkarna som ingår i SKF:s skateboard-team.

─ Det känns väldigt roligt att kunna bjuda Norrbottens ungdomar på den här upplevelsen. Inte minst möjligheten att se OSKI i rampen, han är ju en av världens bästa åkare, säger Anders Inga, SKF:s site manager i Kiruna.

Under festivalen kommer alla som vill att kunna testa rampen. På fredagen finns möjlighet för ovana åkare att prova på skateboard genom en satsning som SKF gör tillsammans med Kirunas skateboardförening, Rullklubben Myggan. Klubbens coacher finns på plats för att ge tips till alla nya åkare. Under lördagen blir det tävling i form av en jam session i rampen, följt av uppvisning från OSKI.

─ Ett annat samarbete vi ser fram emot under festivalen är LKAB:s inbjudan, som innebär att OSKI ska skejta i en av LKAB:s gruvgångar på 1365 meters djup. Det blir en väldigt häftig visuell upplevelse att ta sporten ner i en av världens största underjordsgruvor. Sessionen äger rum på fredagen och blir en sluten tillställning av säkerhetsskäl. Men vi kommer att filma och dela händelsen i efterhand, berättar Anders Inga.

När festivalen är slut kommer Kirunaborna att ha fortsatt tillgång till skateboard-rampen. Under sommaren placeras den i en av stadens parker för att sedan flytta in i Rullklubben Myggans nya lokaler till hösten.

─ Den här satsningen är väldigt positiv för Kiruna. Det är roligt att vi på det här sättet breddar festivalprogrammet till att inkludera både sport och kultur. Jag tror att skatesporten är okänd för många och det blir ett fint tillfälle att visa upp den för Kirunaborna på plats, säger festivalgeneral Alex Olofsson

Kirunafestivalen pågår mellan den 29 juni – 1 juli. Se hela festivalprogrammet på www.kirunafestivalen.nu.

För information, kontakta:

Gösta Andersson SKF Sverige AB, +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.