SKF sortiment av surfplattor och mobiltelefoner för att möjliggöra mobilt arbete i flera nya branscher

SKF lanserar en rad surfplattor och mobiltelefoner för användning i riskfyllda området, i branscher som olja och gas, raffinering, kemisk industri och läkemedelsindustri.

Göteborg, 16 april 2015: Mobila arbetare kommer nu att kunna använda den här sortens teknik, som ofta har förinstallerats med flera av SKFs appar för tillståndsövervakning och produktivitet, i tidigare oåtkomliga utrymmen.

SKF lanserar i samarbete med ecom en hel familj av produkter, kringutrustning och tillbehör som är lämpliga för användning i zon 1/division 1, zon 2/division 2 och tuffa miljöer.

”De här surfplattorna ger SKFs kunder möjlighet att arbeta mobilt i riskfyllda områden, och att använda de modernaste verktygen och apparna”, säger Christoffer Malm, chef för Connectivity Room på SKF. ”Produkterna är anslutna till SKFs appar, som i sin tur har en anslutning till SKFs kunskap och expertis.”

Produkterna kan levereras som en del av SKF Enlight, ett paket som omfattar: Data Collect, en kraftfull app som förvandlar surfplattan eller mobiltelefonen till en datainsamlingsenhet, och WMCD, en speciell givare som mäter vibration och temperatur. De arbetar bra ihop med surfplattor och mobiltelefoner i standardutförande, med de kan nu också användas i riskfyllda områden.

De nya enheterna för riskfyllda områden har bland annat följande egenskaper: egensäkerhet, stöd för zon 1/division 1 och zon 2/division 2; Android 4.4; lämpliga att använda med handskar; anslutbarhet via mobilt bredband, 4G LTE* och trådlöst nätverk plus NFC-teknik för trådlösa applikationer; framåtkamera med 1,3 megapixlar, bakåtkamera med 3 megapixlar med blixt plus streckkodsläsare och GPS.

De egensäkra surfplattorna och mobiltelefonerna är några i raden av innovationer som SKF visar vid årets Hannovermässa (13–17 april). För mer information, besök SKF i hall 22, monter B12, och på www.skfpowerthefuture.com.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2014 uppgick till 70 975 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.