SKF tilldelad stort kontrakt med Goldwind

SKF har tilldelats ett kontrakt värt omkring 500 miljoner kronor från Goldwind, en av de ledande turbintillverkarna i Kina.

Detta är en av de största beställningarna någonsin för SKF inom vindkraftsindustrin. Goldwind har valt ut lagret SKF Nautilus för huvudaxeln i sin nya direktdrivna turbin på 2,5 MW. Lagren kommer att levereras under 2011 och första kvartalet 2012.

SKF Nautilus lanserades 2005 och har tagits väl emot av marknaden. Växande efterfrågan har lett till nya investeringar i SKFs fabriker i Schweinfurt och Dalian.

– Vi är väldigt nöjda över att skriva detta avtal med Goldwind eftersom det är en mycket värdefull partner för SKF. Dessutom är vindkraftsindustrin en viktig marknad för oss och det är ett växande segment i Kina. Detta är ett erkännande av den teknik och de tjänster som vi erbjuder marknaden. Det visar också SKFs långsiktiga åtagande att stödja våra kunder genom att leverera produkter och lösningar av hög kvalitet, samtidigt som vi bidrar till en hållbar utveckling, säger Henrik Lange, chef för SKF Industrial Division.

– Under de senaste åren har vi haft en utmärkt relation med SKF som har försett oss med produkter och tekniskt stöd av världsklass. Dessutom erbjuder SKF oss integrerade forsknings- och utvecklingslösningar som har visat sig vara värdefulla för våra vindturbiner, säger Wu Gang, styrelseordförande, Goldwind.

Goldwind och SKF har haft ett nära samarbete i många år och undertecknade ett strategiskt samarbetsavtal 2006 med målsättningen att ytterligare stärka samarbetet. Detta har lett till en avancerad teknikutveckling de senaste åren, samtidigt som efterfrågan på energi från vindkraftverk har ökat snabbt i Kina.

2010 utsågs SKF till bästa leverantör av Goldwind.

Göteborg 28 februari 2011

(börsnoterat)

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: +46 31-337 3260, mobil: +46 706-973260, e-post: ingalill.ostman@skf.com
INVESTERARE: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: +46 31-337 1994, mobil: +46 705-181994, e-post: marita.bjork@skf.com