SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

Göteborg, 20 juli 2022: SKF tillkännager följande förändringar i koncernledningen:

Patrick Tong, President, China and Northeast Asia, pensioneras. Patrick började på SKF 1989 och han kommer att stanna kvar i sin roll under det tredje kvartalet för att säkerställa överlämnande till sin efterträdare, som kommer att annonseras vid ett senare tillfälle.

Kent Viitanen, President, EMEA, lämnar SKF. Kent började på SKF 1988 och efterträds under en övergångsperiod av Aldo Cedrone, tidigare Head of Ball Bearing Operations och vd för SKFs verksamhet i Italien. Kent kommer att vara kvar i en rådgivande roll under en kort övergångsperiod. En formell efterträdare kommer att annonseras vid ett senare tillfälle.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef, säger: “Jag skulle vilja tacka både Patrick och Kent för deras många år av tjänst och engagemang. På alla mina SKF-kollegors vägnar vill jag önska dem lycka till i framtiden”.

PRESS: Carl Bjernstam, Group Communication,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.