SKFs förvärv av amerikanskt smörjsystemföretag godkänt

SKFs förvärv av Lincoln Holdings Enterprises (som nedan benämns Lincoln Industrial), en ledande leverantör av smörjsystem och smörjverktyg, har blivit godkänt av berörda konkurrensmyndigheter. SKF betalar cirka 1 miljard dollar, utifrån en kassa- och lånefri basis, för Lincoln Industrial. Förvärvet förväntas vara avslutat vid årsskiftet.

Lincoln Industrial har sitt huvudkontor i St. Louis i Missouri, USA och har cirka 2 000 anställda. För 2010 beräknas att företaget kommer att uppnå en försäljning på närmare 400 miljoner dollar med en rörelsemarginal på cirka 24%. Lincoln Industrial kommer att ingå i en ny affärsenhet för smörjsystem inom SKFs Industrial Division.

Lincoln Industrial kommer att inkluderas i SKFs balansräkning från och med årsskiftet 2010 och i rörelseresultatet från första kvartalet 2011.

Det är mycket spännande att få välkomna Lincoln Industrial till SKF. Det här förvärvet är helt i linje med vår strategi att växa inom smörjsystemmarknaden, och Lincoln Industrial kompletterar SKFs befintliga smörjsystemverksamhet mycket väl. Med det här förvärvet breddar vi vår kompetens inom det här området och kommer att kunna stödja våra kunder med ännu bättre lösningar, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

I samband med denna transaktion kommer SKF-koncernen ta kostnader på cirka 100 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2010.

Detta förvärv tillkännagjordes i ett tidigare pressmeddelande, daterat 19 oktober 2010.

Göteborg den 23 december 2010

(publ.)

Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om
värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen
lämnades för offentliggörande den 23 december 2010, kl 12.15.

PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60, e-post: ingalill.ostman@skf.com
IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94, e-post: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2009 uppgick till SEK 56 227 miljoner kronor och antalet anställda var 41 172. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel: 031-337 10 00, fax 031-337 17 22, www.skf.com