SKFs ställdon tar vintersolen till den norska staden Rjukan för första gången

SKFs ställdon för solpaneler har installerats i en gigantisk heliostat för att reflektera solljuset från de branta bergen ned mot stadens torg.

Den norska staden Rjukan ligger i den smala Vestfjorddalen i Telemark och är omgiven av branta berg där solen inte når ner över bergstopparna under halva året. För att uppleva solens strålar bestämde sig innevånarna nyligen för att försöka rikta ner solljuset mot staden.

SKF deltar i projektet med kunskap och expertis. En automatisk heliostat som består av tre gigantiska speglar – var och en 17 kvadratmeter – har placerats på det branta berget 450 meter ovanför stadens centrum. Heliostaten följer och reflekterar strålarna med hjälp av SKFs ställdon för solpaneler som heter CASD 60. Ljuset visar sig på stadens torg i form av en ellips på cirka 600 kvadratmeter.

Projektet är ett exempel på hur SKFs kunskap kan användas för att skapa större samhällsnytta.

Foto: Alberto De Bernardi, SKF

Om Rjukan

Staden ligger i botten av en dal i öst-västlig riktning, med Gaustatoppen (1 883 meter över havet) och de andra omgivande bergen direkt söder om staden, vilket gör att staden är utan sol från september till mars.

Staden grundades av den norska industrin och var en så kallad "företagsstad", som planerades och byggdes av det norska industriföretaget Hydro i början av förra seklet.

Kombinationen av vattenkraft, industrihistoria och arkitektur ligger till grund för Norges nominering av Rjukan och Notodden som kandidater till Unescos världsarvslista.

Gösta Andersson, SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2012 uppgick till 64 575 miljoner kronor och antalet anställda var 46 775. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.