Skjutdörrsdämpare flyttar tunga dörrar och fönster mjukt till sina ändlägen

Vid Hannovermässan visar SKF sin skjutdörrsdämpare, som med sin utformning gör att tunga skjutdörrar kan stanna säkert och mjukt

Göteborg, 15 april 2015: SKF har utvecklat en revolutionerande konstruktion för ett dämparsystem som gör att tunga skjutdörrar stängs mjukt.

Skjutdörrsdämparen har två gasfjädrar och en oljedämpare som gör att dörrar på upp till 400 kg snabbt kan flyttas mjukt och säkert till sitt ändläge – hur hårt de än stängs. Dämparen verkar som en broms och placerar också dörren i sitt stängda läge.

”Nu är det möjligt att stänga tunga skjutdörrar helt utan att de studsar”, säger Hans Intelmann, konstruktionschef vid SKF-koncernens företag HAHN Gasfedern.

Konstruktionen är en stor förbättring jämfört med befintliga system, som ofta använder en enda luft-gas-olje-fjäder och begränsas till dörrar på upp till 100 kg. Befintliga jämförbara produkter för tyngre dörrar är ofta klumpiga och dyra och kräver elektrisk eller hydraulisk anslutning.

Den nya produkten kombinerar tre separata funktioner: regressiv bromsning, dämpad dockning och mjuk stängning. Den saktar ner den linjära rörelsen hos dörrar, fönster och till och med tunga lådor tills de når ett förutbestämt ändläge.

Dämparen monteras på skjutdörren, och den består av en längsgående del med en flytande kolv i varje ände – plus en dämparkolv som löper i olja. Dämparens båda ändar är gasfyllda vilket gör oljeläckage nästan omöjligt. En hake är fäst vid dämparelementets kolvstång. När dörren skjuts för att stängas, tar den tag i haken som låser upp det förspända dämparelementet. Dörrens rörelse drar på kolvstången och gör så att dämparkolven bromsar i oljan. Den stannar mjukt när den trycker mot luftfjädern i det stängda ändläget.

Dämparen finns i fyra olika storlekar, var och en med olika längd på stommen. Detta gör att konceptet kan användas för dörrar från 60 upp till 400 kg. Den minsta modellen, Soft Close 04-12, är den första som lanseras: den har en längd på stommen på 315 mm och klarar dörrar som väger 60–100 kg. Den är avsedd för tillverkare av möbler och monteringsdetaljer för möbler. Den största modellen är 08-23 som har en längd på stommen på 480 mm och klarar dörrar som väger 200–400 kg.

Dämparen kommer troligtvis att användas i en rad olika skjutdörrkonstruktioner, t.ex. ladudörrar, rumsavskiljare och franska fönster. SKF ser möjligheter med tillverkare och grossister av skjutdörrar, möbler och monteringsdetaljer.

Skjutdörrsdämparen är en i raden av innovationer som SKF visar vid årets Hannovermässa (13–17 april). Mer information finns i hall 22, monter B12, och på www.skfpowerthefuture.com.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2014 uppgick till 70 975 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.